שימוש בויטמין E במינון גבוה עלול לגרום לתמותה מוקדמת!

 

תוצאות מחקר שגיבש 19 עבודות מחקר שונות מראות שהשימוש במינון גבוה של ויטמין E גורם לתמותה מוקדמת, וכן שהעליה בתמותה תלויה במינון התרופה ונגרמת כבר בצריכה של מעל 150 יחידות ויטמין E ליום.

תוצאות המחקר דווחו בכנס קרדיולוגים בין לאומי שנערך בניו אורליאנס בארה"ב בחודש נובמבר 2004 על ידי

דר' מילר מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בארה"ב וחלקו פורסם בעיתון Annals of Internal Medicine.

 

הסבר ומשמעות

ויטמין E נחשב כחומר נוגד חימצון שיש ביכולתו להקטין נזק לרקמות שקורה בתהליכים של מחלות כרוניות. בשנים האחרונות נעשה שימוש נרחב בויטמין זה כטיפול מונע במחלות כרוניות שונות כמו מחלות לב ומחלות נוירולוגיות כמו מחלת פרקינסון מחלת אלצהיימר. החוקרים במחקר זה מראים ששימוש במינון גבוה של ויטמין E עלול לגרום גם לתופעות רפואיות לא רצויות היות וייתכן שבמינונים גבוהים האפקט נוגד החימצון אובד ונגרמת גם ירידה בקרישת הדם וסכנת דימומים במוח.


המחקר הנוכחי נערך בשיטה הקרויה מטה-אנאליזיס בה תוצאות ממחקרים שונים מעובדות יחד כדי ליצור עבודה אחת גדולה. במחקר נעשתה אנאליזה של 19 מחקרים שונים שכללו יחד כמעט 136,000 משתתפים אחריהם נערך מעקב רפואי במשך 1-8 שנים.

 

תוצאות המחקר מראות שככל שעולה מינון התרופה כך עולה הסיכון לתמותה מוקדמת. במינון של 400 יחידות ליום הסיכון למות היה גבוה ב 10% יותר במי שנטל ויטמין E לעומת אלו שלא טופלו בויטמין. במצבים בהם ניתנו מינונים גבוהים מאוד של ויטמין E, כמו לטיפול במחלת פרקינסון אז ניתנו 2000 יחידות ויטמין E ליום, עלה הסיכון לתמותה מוקדמת אף ב 20%. בהתאם, ממליצים החוקרים להגביל את המינון של ויטמין E עד 400 יחידות ליום.

 

מסקנה

 

נערך על ידי:

דר' אמנון מוסק