יש מזונות שעלולים לגרום להתקף מיגרנה

האם שוקולד וגבינה צהובה גורמים למיגרנות?

אם אתם סובלים ממיגרנה וכאבי כאש כרונים בוודאי שמעתם על ההשפעה שיש לשוקולד, יין אדום, גבינה צהובה ועוד - על יצירת כאבים. האם מדובר במיתוס או אמת? הנה כל הפרטים

שיתוף הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

אביבה סובלת ממיגרנה. מגיל 16 היא יודעת שכל חודש זה מצפה לה, כמה ימים נוראים של כאבי ראש, עם בחילות, עצבנות, עייפות, וסבל. לפעמים ההתקפים כל כך קשה שממש נמאס לה. היא לא יכולה לעבוד באותם ימים, המשפחה סובלת, והיא מרגישה שהמיגרנה משתלטת לה על החיים. כבר שנים אביבה מנסה לגלות מה מביא עליה את הצרה הזו אבל תשובה עדיין אין. המליצו לה לא אכול שוקולד וגבינה צהובה, וכבר שנים היא לא נגעה בהם אפילו שהיא משוגעת על שוקולד. למיגרנה זה לא שינה הרבה והיא נמשכת. כמו אביבה, נשים רבות וגם גברים סובלים ממיגרנה. זהו כאב ראש מתיש וקשה אך צריך לדעת שהיום, כבר לא "צריך לחיות עם זה". יש לנו אמצעים חדשים המאפשרים לנו להתמודד בהצלחה עם מיגרנה וכאבי ראש אחרים.

הקשר בין אוכל וכאבי ראש הוא סיפור ישן. בעבר, כשלא היו הרבה דרכים להתמודד עם כאבי הראש היה הטיפול דרך מוצרי מזון או הימנעות מהם נפוץ מאוד. אין שום ספק שמזונות מסוימים יכולים לעורר כאבי ראש כמו מונוסודיום גלוטמט ואלכוהול, ויש אנשים הרגישים למזון מסוים וכדאי להם להימנע ממנו. אצל מרבית הסובלים מכאבי ראש לעומת זאת, לאוכל אין תפקיד מכריע ביצירת הכאב. הכתבה הנוכחית תציג בפניכם מה ידוע על אוכל, כאבי ראש ואיך להתמודד עמם?

שוקולד, גבינה צהובה ומוצרי חלב

שוקולד וגבינה צהובה נחשבים כ"ידועים" ביכולתם לגרום להתקף מיגרנה, ועל כן רבים הסובלים ממיגרנה נמנעים מלאכול מוצרים אלו. מצד שני, הניסיון מלמד שהתקפי המיגרנה שלהם נמשכים והימנעות ממוצרים אלו אינה מפסיקה את המיגרנה. 

יכול לגרום להתקף מיגרנה? שוקולד

לאור הקשר האפשרי בין מאכלים אלו ומיגרנה העלתה בשנת 1967 חוקרת בשם אדה הנינגטון השערה שהמכנה המשותף בין מזונות אלו ומיגרנה הוא טיראמין (ראו המחקר למטה). זהו תוצר של חומצת אמינו טירוזין והוא מצוי בגבינות עשירות מוצרי חלב, יין אדום, שוקולד וגם בבשר מעובד, נקניק, טופו, אשכוליות, תפוזים ועוד. הנינגטון פרסמה בתחילת שנות השבעים מחקר רפואי וטענה שטיראמין הוא האחראי להתפתחות מיגרנה. לדעתה  הסיבה היא בעיה אנזימתית מולדת במי שיש לו מיגרנה, שפוגעת בעיבוד הטיראמין ועל כן התפתחות התקף מיגרנה בהקשר לאוכל שכולל טיראמין. ההתרגשות הרבה שהתעוררה בעקבות ה"גילוי של גורם המיגרנה" דעכה לאחר שמחקרים של חוקרים אחרים, לא איששו את ממצאיה של הנינגטון וגם נמצא שמתן ישיר של טיראמין לא גרם להתפתחות של מיגרנה (ראו המחקר למטה). תפקידו של הטיראמין במיגרנה מוטל היום בספק.

מצד שני, הקשר בין שוקולד יין אדום גבינה צהובה ומיגרנה התקבע בדעת הציבור וההמלצה להימנע ממזונות אלו רווחת. המציאות כנראה שונה והימנעות ממזונות או אינה מפסיקה מיגרנה. בהתאם, אם ברצונכם לבדוק את הנושא על עצמכם, הורידו מהתזונה שלכם באופן מוחלט מוצרי חלב למשל ל-3 חודשים והעריכו אם זה עוזר. אם לא, החזירו אותם וראו מה קורה. יש לנהל בתקופה זו יומן מיגרנה. בהמשך הסירו מוצרים אחרים מהתזונה כמו מוצרי בשר מעובד, פירות או ירקות וכו'. כל ניסיון כזה צריך להמשך כ-3 חודשים עם ניהול יומן מיגרנה. אם אין ירידה משמעותית – זה כנראה לא עובד.   

מה הקשר בין שוקולד ומיגרנה?

במסגרת מחקר רפואי בו אכלו סובלים ממיגרנה שוקולד, הסתבר שיכולתו של השוקולד לגרום למיגרנה מוגבלת. מחקרים אלו הביאו להשערה אחרת, שהקשר בין שוקולד ומיגרנה מקורו בתקופה שלפני התקף המיגרנה ששקרויה 'פרודרום'. התחלת התקף מיגרנה מתרחשת בעצם כבר כ-3 ימים טרם להופעת הכאב, ומדובר על ימים בהם מתרחש בגוף שינוי מטבולי ועצבי המתבטא בפיהוקים, מתן שתן מרובה, אי שקט ועצבנות.

תקופה זו מלווה בירידה בערכי הסרוטונין – מתווך עצבי שקשור למערכות רגש וכאב. ההשערה היא, שבמהלך התקופה המקדימה הזו, מנסה הגוף לתקן את הירידה בסרוטונין וזה נעשה על ידי  צריכת דברים מתוקים שמעלים את רמת הסרוטונין במוח. לכן מתפתח חשק למתוק ואוכלים שוקולד.

השוקולד הוא על כן ניסיון לתיקון ולא הגורם לבעיה. המיגרנה תופיע קרוב לוודאי גם אם תאכלו או לא תאכלו שוקולד וכנראה גם גבינה צהובה. זהו אכן הניסיון של מרבית הסובלים ממיגרנה, שגם ללא אכילת שוקולד מופיעים התקפי מיגרנה. ההמלצה שלי היא שאם אינכם משוכנעים בוודאות ששוקולד גורם לכם ישירות להתקף מיגרנה, אין סיבה להימנע מהדבר הטעים הזה.

יין אדום

הקשר בין יין אדום מיגרנה מענין ויש קבוצה מבין הסובלים ממיגרנה ששתיית יין אדום גורמת להם להתקף מיגרנה. תופעה זו ייחודית ליין אדום בלבד וכנראה שרק ליין אדום מאיכות ירודה. המחשבה עד לא מזמן הייתה שהגורם למיגרנה כנראה מצוי בקליפות הענבים, אך מחקר רפואי רחב שניסה לזהות מהו המרכיב ביין שיכול לעורר מיגרנה לא צלח. בנוסף, רק חלק קטן מאוד מחולי המיגרנה רגישים ליין אדום. מרבית הסובלים ממיגרנה יכולים לשתות יין אדום ללא הפרעה ובכל מקרה, אין כל חשש משתיית יין לבן.

עדיין לא ברור למה דווקא יין אדום יכול לייצר כאבי ראש

 אוכל סיני, מוצרי בשר וכאב ראש

קשר קצת יותר ברור בין אוכל לכאב ראש ידוע לגבי מרכיבים מסוימים שקיימים באוכל הסיני. מרכיב חשוב בתבלון של האוכל הסיני הוא המונוסודיום גלוטמט. אצל אנשים הרגישים לחומר זה, עלול לגרום לכאב ראש חזק מאוד דמוי מיגרנה. המנגנון המדויק בו גורם המונוסודיום גלוטמט לכאב ראש לא ידוע, אך ייתכן שזוהי תגובה אלרגית, המלווה בהרחבת כלי דם. מי שרגיש לחומר זה צריך להימנע ממנו והיות ומונוסודיום גלוטמט מהווה גם תוסף למוצרי מזון משומרים אחרים, אני ממליץ לבדוק מהם מרכיבי המזון לפני השימוש.

גם חלק ממוצרי הבשר המוכנים עלולים לכלול חומר שיכול לגרום לכאב ראש. המדובר בניטריטים, המוספים למוצר כדי לשמור על המראה הטבעי של הבשר. לחומרים אלו יכולת לגרום להרחבת כלי דם (ויש להם גם שימוש ברפואה), ואצל אנשים מסוימים דבר זה יתבטא בכאב ראש חזק כמו מיגרנה. אם יש לך ניסיון כזה, ההימנעות ממוצרים כאלו היא הפתרון.

מונוסודיום גלוטמט עלול לגרום לכאבי ראש אצל מי שרגישים אליו

אלכוהול

הקשר בין שתייה מרובה של אלכוהול וכאב ראש מוכר היטב. מי שלא חווה את התופעה הבלתי נעימה הזו על בשרו, בוודאי קרא עליה או ראה בסרטים כיצד אנשים ששתו עד שכרות מתעוררים לאחר שעות רבות של שינה, עם כאב ראש נוראי (hangover). המאפיין במקרה זה הוא שכאב הראש לא נגרם מיד עם שתיית האלכוהול, אלא שעות רבות לאחר מכן. קרוב לוודאי שבמקרים אלו נוצר כאב ראש כתוצאה משינויים מטבוליים בגוף (שינויים בחילוף החומרים), הנגרמים במהלך הפירוק והסילוק של האלכוהול מהגוף. כאב ראש כזה יכול להיגרם גם אצל אנשים שבדרך כלל אינם סובלים מכאב ראש. 

אם לעומת זאת, שתיית אלכוהול גרמה לכם לכאב ראש מיידי, ייתכן ואתם סובלים מכאב ראש מיוחד הקרוי כאב ראש מקבצי. כאב זה מופיע בקבוצות, כלומר, מספר פעמים ביום אחד ודבר זה נמשך מספר שבועות, וחולף. מקבץ כאבים כזה יכול להופיע אחת לשנה או כל כמה שנים, כשבין התקופות הללו אין בדרך כלל כאב ראש. אחד המאפיינים של כאב זה, הוא שבתקופת מקבץ הכאבים, שתיית אלכוהול יכולה לגרום באופן מיידי לכאב. כמובן שהטיפול במקרים אלו הוא פשוט, ויש להימנע משתיית האלכוהול, שבכל מקרה אינו מוסיף בריאות.

קפה 

לא ברור לנו מהו המנגנון המדויק בו פועל הקפאין, אולם הקשר שלו לכאב ראש ידוע, הוא כנראה מפעיל מגנון לחומר בשם אדנוזין שמשפיע על מערכת העצבים וקשור לשיכוך כאב, והקפאין אף כלול בכמה תרופות המשמשות גם לטיפול בכאב ראש (למשל דקסמול פלוס, רוקל, אקמול פוקוס, אקסדרין, אקסידול).

אם יש לך כאב ראש, וצריכת הקפאין שלך גבוהה, ייתכן ודווקא חוסר שתית קפה הוא הגורם לכאב. אני מציע לבצע קודם כל הערכה אם יש קשר בין התפתחות כאב הראש, והימנעות משתיית משקה כולל קפאין באותו יום. כדאי לבצע הערכה כזו על ידי רישום שבועי של כמות השתייה ולציין מתי מתפתח כאב הראש. במידה ותזהו שאכן יש קשר בין שתי התופעות, אפשר למנוע את הכאב על ידי שתיית משקה כולל קפאין בשעה קבועה. אפשר מצד שני, לנסות להפחית את שתיית הקפאין בכלל.

במקרים אלו יתכן שתהייה תקופה קצרה שבה הגוף יזכיר לכם שהוא "רוצה" את הקפאין, שתתבטא במעט אי שקט או כאב ראש, אך אלו צפויים לחלוף תוך מספר ימים. כעת תוכלו לנסות משקאות נטולי קפאין, ומאלו אפשר למצוא היום גם משקאות חמים וגם קלים.

 

COFFEE
קפה יכול לעזור בכאב ראש

מוצרי מזון אחרים

חוסר הבהירות שקיימת בקשר בין אוכל וכאב ראש והמידע האמיתי המצומצם בנושא זה, תרמו גם הם להתפתחות של שיטות אכילה מיוחדות. יש כאלו המעדיפים אוכל צמחוני בלבד, ויש האוכלים רק מוצרים אורגניים. אחרים אינם מערבבים בארוחה אחת חלבונים ופחמימות, ועוד.

מחקרים רבים העריכו תופעה שנקראת 'אלרגיה למזון'. במחקרים אלו נעשתה הפחתה של מוצר מזון מסוים והערכה אם זה משפיע על כאב הראש. התוצאה לא חד משמעית ולמעשה, כמעט כל מוצר מזון "הואשם" ביכולתו לגרום לכאב ראש. כך למשל מבין הפירות מובילים הואשמו התפוזים. מהירקות – העגבניות, ומקומם של הלחם, ביצים, חלב ומוצריו, וממתיקים מלאכותיים כמו האספרטם, גם אינו נפקד מרשימה זו. למען האמת, אם היינו אוכלים רק מה שלא תואר כגורם לכאב ראש, היינו צריכים לאכול רק חסה כל יום. בנוסף, אין שום מידע שמצביע שלטבעונים, צמחונים, או רק אוכלי בשר יש יותר או פחות כאב ראש.

צום והימנעות מאוכל גורמים לכאב ראש

כנראה שהקשר הידוע ביותר בין אוכל וכאב ראש הוא דווקא בהימנעות ממנו. כאשר "מפספסים" ארוחה או כאשר לא אוכלים זמן רב, יפתחו אנשים רבים כאב ראש. כאב זה אינו בהכרח מיגרנה, והוא נוטה להופיע כמו הרגשת לחץ בראש, שלעיתים מלווה בתחושת טשטוש קלה.

במסגרת מחקר שנעשה במרפאת כאב הראש, במרכז הרפואי בתל אביב בדקנו מהי השפעת צום יום כיפור על הצמים. התוצאות, שזכו להדים רבים בעולם הרפואי, הראו שהימנעות מאוכל ושתייה הם מתכון כמעט בטוח לפתח כאב ראש. מצאנו גם שההימנעות במהלך הצום משתיית קפה, מעישון, או יתר שינה, לא תרמו להתפתחות כאב הראש.

במחקר אחר מדדנו מהי השפעת איבוד הנוזלים בגלל הצום על התפתחות הכאב, וגם כאן לא מצאנו קשר ישיר (ראו מטה). להערכתנו, כאב הראש נוצר בגלל שינויים בחילוף חומרים שנגרמו בגלל הצום הממושך. המלצתי היא, למי שמכיר תופעה זו, לנסות לאכול בשעות קבועות. זכרו, שלא דווקא הכמות וסוג האוכל קובעת, אלא שלסדר של הארוחות יש חשיבות לא פחותה, ואם אין אפשרות לארוחה מסודרת גם כריך ושתייה יכולים לפעמים למנוע התפתחות כאב ראש.

באופן מעשי, אין בידנו עד עתה מידע חד משמעי על תרומתם האמיתית של מוצרי מזון רבים להתפתחות כאב ראש. הדרך הנכונה להעריך את השפעת כל גורם על התפתחות כאב ראש, היא לנהל  רישום מסודר של מוצרי מזון שאכלתם וזמני הכאב ולבצע הערכה של הקשר בינם לאחר מכן. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

כתבות ומאמרים

הפרעת הראיה שמגיעה שעות לפני המיגרנה

אאורה היא הפרעת ראיה שמהווה סימן מקדים למיגרנה. זוהי פעילות חשמלית שמתחילה פתאום במוח, כשהביטוי העיקרי שלה הוא של נצנוצים או סנוור. האאורה קורית ברבע מהסובלים ממיגרנה והיא אינה מסוכנת