איך אפשר למנוע את כאבי הראש בקיץ?

הקיץ הלוהט והחם בישראל גורם להתפתחות כאבי ראש אצל רבים. למה זה קורה דווקא בעונה החמה? איך ניתן למנוע את כאבי הראש הקשים האלה? ומה הקשר לשהייה ממושכת במזגן?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הקיץ בישראל עם החום הרב, הלחות הגבוהה ואור השמש המסנוור מהווים עבור חלק מהאנשים גורם להתפתחות כאבי ראש. בקיץ נוטים גם רבים מהאנשים לצאת פחות החוצה ולשהות בסביבה ממוזגת, שלעיתים מהווה בעיה כשלעצמה. הקשר בין שינויי מזג אוויר והסיבות להתפתחות כאבי ראש נלמד במחקרים רפואיים והמידע שקיים והמלצות איך למנוע התפתות כאב ראש בקיץ מוצגים בכתבה לפניכם.

שינויי מזג האוויר  

הקשר בין שינויים במזג האוויר ותופעות גופניות שונות אינו ברור לחלוטין. עם זאת לא מעט אנשים יכולים לנבא את מזג האוויר על פי כאבים או תחושות אחרות ונראה שאנו בהחלט מגיבים לשינויים בלחות, בלחץ הברומטרי או לטמפרטורת הסביבה. במחקרים רפואיים בהם נבדקה השפעת מזג האוויר על אנשים הסובלים ממיגרנה, נמצא כי למזג האוויר הייתה השפעה על התפתחות הכאב בלפחות במחצית מהאנשיםשנבדקו. בחלק מהמחקרים נמצא שמזג אוויר קר ויבש היה גורם גדול יותר לכאבי ראש מאשר מזג אוויר חם ולח. אצל 14% מהנבדקים התפתחה מיגרנה בגלל השינוי בטמפרטורה, בלחות או בלחץ הברומטרי (ללא קשר מה הייתה מידת השינוי). אחרים הושפעו מהלחץ הברומטרי במהלך שני הימים לפני התפתחות כאב הראש. 

הקיץ הוא תקופה קשה עבור רבים

אור חזק, חום וכאב ראש  

עבור חלק מהסובלים מכאבי ראש, הקיץ מהווה תקופה קשה. חלק מהפונים למרפאה ממש פוחדים מהקיץ ומספרים שאצלם השהייה בחוץ ביום חמסין יכולה להסתיים בכאב ראש. נראה שמרבית אלו שיש להם נטייה לפתח כאבים על רקע זה סובלים ממיגרנה. הגורמים לכך הם כנראה השילוב של החשיפה לחום, ואור השמש החזק. החום גורם להרחבת כלי דם  וזוהי פעולה של מערכת העצבים האוטונומית שיכולה לעורר מיגרנה.

בנוסף, האור קשור ישירות לגירוי עצבי. אור חזק וממושך יכול לעורר מיגרנה ויש להימנע ממנו. חלק גדול מהאנשים הסובלים מכאבי ראש רגישים מאוד לשינויים באורח החיים ובמיוחד לשינויים פתאומיים (כמו עודף או חוסר שינה ואכילה לא סדירה) והיציאה מהבית והחשיפה החדה לחום יכולה להיות גורם דומה.

מה ניתן לעשות?

רבים מאתנו נוהגים בימים חמים ללבוש בגדים קלים, מכנסיים קצרים וגופיות, כדי להקל את עומס החום. לעומת זאת, אצל מי שחי במדבר הדרך להגן מול החום והאור החזק שם היא דווקא על ידי התכסות בבגדים מכף רגל ועד ראש. בהתאם, מומלץ למי שגורמים אלו מעוררים אצלו כאב ראש להתכונן כיאות לפני חשיפה להם:

  • חבשו כובע רחב שוליים. מטרת הכובע היא להגן על הראש מפני השמש אבל גם למנוע את חדירת קרינה האור. 
  • נסו ללבוש בגדים שיכסו את הגוף ויגנו עליכם מפני השמש והחום. 
  • השתמשו במשקפי שמש כהות ורחבות שמונעות חדירת אור גם מהצדדים. 
  • שתייה מרובה וקרירה לפני היציאה לשמש עוזרת לגוף לקרר את עצמו ומונעת התייבשות. 
  • זכרו, שבימים חמים אין תמיד חשק לאכול ובכל זאת יש להקפיד על סדר הארוחות.  
  • חבשו כובע רחב שולים

מכת שמש

החשיפה לחום גבוה, במיוחד בקיץ, נושאת בחובה סכנה גדולה של "מכת חום" (מכת שמש). באופן נורמלי ותקין יוצרת הפעילות הגופנית שלנו חום פנימי. החום נוצר במהלך פעולת השרירים, התכווצות הלב, במהלך הנשימה, ולמעשה בכל פעולה שקורת בגוף. אמנם החום הוא חיוני לתפקוד תקין של הגוף, אולם חום גבוה מדי יגרום לפגיעה בחלבונים ויזיק לרקמות הגופניות.

כדי שדבר כזה לא יקרה, קיימים מרכזים מיוחדים במוח שתפקידם לשמור על טמפרטורה קבועה של הגוף. זו נעה סביב 37 מעלות צלזיוס. השמירה על טמפרטורה קבועה נעשית על ידי הפעלת מנגנונים לשחרור חום: כלי הדם הסמוכים לעור מתרחבים, הנשימה נעשית מהירה יותר וההזעה מתגברת.

החום מצטבר בגוף ועלולה להתרחש מכת שמש

על אף שמדובר במנגנונים יעילים מאוד, הרי שחשיפה לא מבוקרת לחום גבוה יכולה לגרום לפגיעה בתפקוד מנגנוני איבוד החום והיווצרות מכת חום. הסכנה להתפתחות מצב כזה גבוהה יותר כמובן בקיץ ובמיוחד בקיץ כמו שלנו. חשיפה ממושכת לחום גבוה, גם אם לא מדובר בחשיפה ישירה לשמש, תגרום להתחממות הדרגתית של הגוף ועלולה להביא של מנגנוני איבוד החום של הגוף, החום מצטבר בגוף, ועשויה להתפתח מכת חום שהינה מצב מסוכן לחיים.

כישלון מנגנוני איבוד החום של הגוף יכול לקרות אצל כל אחד כאשר למשל ישנה לחות גבוהה מאוד באוויר. במצב זה יכולת הגוף לאבד חום על ידי הזעה יורדת והחום מתחיל להצטבר. כאשר לא שותים מספיק במצב זה וממשיכים להזיע בכמות גדולה כדי לאבד חום, נוצר למעשה מצב של איבוד נוזלים ועד מצב שאין מספיק נוזלים כדי להזיע ושוב יצטבר החום. אם אלו מלווים בפעילות גופנית מאומצת שמגבירה את יצירת החום הפנימי, בשתיית אלכוהול, באנשים בעלי משקל גבוה, או במי שנוטל תרופות שיש להן השפעה על מערכות אלו הסכנה להתפתחות מכת חום גבוהה יותר.

סימני אזהרה להתפתחות מכת חום

כאב הראש הוא חלק מהסימפטומים שיכולים להופיע במקרה של מכת חום, והוא יכול להיות מלווה בהרגשה לא טובה, חוסר תיאבון, עייפות וחולשה. בתחילה התופעות יהיו קלות ובקושי מורגשות, אבל ככל שהחום ילך ויצטבר בגוף הן תתגברנה עד טשטוש ואיבוד הכרה. עור הגוף ייעשה חם, אדום (פנים אדומות הן סימן מוכר למאמץ קשה), כשלון ההזעה יתבטא בעור יבש, הדופק ייעשה מהיר והאדם יהיה חם מאוד למגע. זהו מצב מסוכן מאוד ויש לטפל בו בדחיפות. אם לאחר בילוי בחוף הים או טיול בטבע בקיץ חשתם כאב ראש קל, תשישות וחוסר תיאבון הייתה לכם מכת חום קלה.

 הימנעו מחשיפה ממושכת לחום גבוה. למשל גם אם הולכים לים ושוהים בצל עדיין אינכם מוגנים לחלוטין. חבשו כובע, מנעו חשיפה ישירה לשמש על ידי לבוש והקפידו על שתיה קבועה. מאמץ בתנאי חום כבד הוא מסוכן וכולל משחק מטקות על חוף הים. יש להקפיד במיוחד על מי שאינו יכול לדאוג לעצמו כמו ילדים או אנשים בעלי מגבלות.

במצבים קלים התרחקות ממקום החום, שתיה ומנוחה יעזרו. ניתן לקרר את הגוף במקלחת או אמבט לא חם. יש לעקוב אחר מי שמדווח על סימנם אלו ובכל מצב של חוסר שיפור או החמרה, הקאות ושינוי במצב קוגניטיבי לפנות מיד לחדר מיון לקבלת טיפול תומך.

מיזוג אוויר וחדרים דחוסים

השהייה בסביבה ממוזגת עלולה להוות בעיה גם היא מכמה סיבות. האוויר במערכות ממוזגות טרי רק בחלקו. הוא כולל לכן מידות שונות של גזים המצטברים בו ושונות מאוויר טרי. יש אנשים שרגישים מאוד לשינויים אלו ושהייה במשרדים עם מערכות מיזוג סגורות גורמת להתפתחות כאב ראש אצלם. זהו כאב עמום המלווה בהרגשה של ראש כבד. אם אתם יושבים במקום בו יש משבי רוח קרים של מערכת המיזוג, אלו יכולות לגרום למתח שרירי במיוחד בצוואר ושכמות שיכול להיות סיבה להתפתחות כאב ראש. ההמלצה למי שסובל מתופעות אלו היא לנסות לשמור על אוויר טרי בעזרת חלון פתוח ולו במע או  לצאת לשאוף אוויר מדי פעם ולהימנע מחשיפה למשבי הרוח.

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם