האיש שהצליח להפטר מכאב הראש הכרוני שלו

עורך דין מניו יורק שסבל מכאב ראש מטריד כזה והצליח 'לצאת מזה' מספר על הסבל שלו, הדרך לריפוי ולבסוף, ההצלחה. המאמר התפרסם בעיתון האגודה האמריקאית לכאב ראש ומובא פה בתרגום

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

כאב ראש כרוני מהווה בעיה קשה מאוד. תארו לעצמכם אדם שמתעורר בבוקר עם כאב ראש, הכאב מלווה אותו כל היום, והוא הולך לישון עם הכאב. כך, שנים על גבי שנים. בחלק לא קטן מאנשים מדובר בכאב ראש תגובתי, בו הגוף מתרגל לתרופה נגד כאב וכאשר רמתה בדם יורדת מתפתח כאב ראש. לא כל תרופה גורמת למצב כזה אלא בעיקר תרופות הכוללות קודאין.

הכתבה הינה תרגום מאמר שהתפרסם בעיתון האגודה האמריקאית לכאב ראש מכתב של עורך דין מניו יורק שסבל מכאב כזה והצליח 'לצאת מזה'. זהו מסמך חשוב שבו הוא מספר על הסבל שלו, מדוע אנשים ממשיכים לסבול מכאבי ראש וגם על הדרך להצלחה. המכתב מובא כלשונו, בסוגריים ההסברים שלי (א.מ.).

עורך-דין, הברא את עצמך!

ג'ימס ס. בראון. ניו-יורק, ארה'ב.

"היה לי כאב ראש במשך עשרות שנים –  ובמשך עשר מבין שנים אלו היה לי כאב ראש מדי יום – אך אף אדם, חוץ מאשתי, ידע על כך.

אני עורך דין המייצג רופאים במקרים של רשלנות רפואית, כך שאני מבין לא מעט ברפואה ואני גם מכיר רופאים רבים. כאבי הראש שלי החלו במהלך גיל ההתבגרות, אך אף פעם לא פניתי לקבל עזרה רפואית בגללם, אלא כאשר הייתי באמצע שנות השלושים שלי, כאשר הכאבים הפכו להיות חזקים מאוד ותדירותם גברה. בתקופה זו התייעצתי עם נוירולוג ידוע, אשר עבד במרכז לכאב ראש, אולם הוא לא היה ממש מומחה לכאבי ראש. בעיקר, הוא היה מעונין לשלול אצלי מחלה הגורמת לכאבי הראש. בסופו של דבר הוא אמר לי שאני סובל ממיגרנה והציע לי להחליף מקצוע כי עבודה שכרוכה בפחות מתח תוכל להקל על כאבי הראש שלי. לא חשבתי שזו עצה ממש מועילה כך שלא חזרתי אליו יותר. בכל מקרה הוא נתן לי מרשם לפיורינל (תרופה משככת כאב. היא כוללת ברביטורט שעלול לגרום לתלות. א.מ.) שהמשכתי לקחת במשך שנים רבות דרך רופא המשפחה שלי.

בגלל מה שאני עושה, ובגלל שיש לי כל כך הרבה מידע על הרפואה, סמך רופא המשפחה על השיפוט שלי והניח לי לנהל את הטיפול בכאב הראש שלי. הוא לא עקב אחר השימוש שלי בפיורינל. הוא אמר לי שזו אינה אחת מהתרופות שהוא נוהג לרשום ושהוא אינו מומחה בכאב ראש, אך הוא מוכן לרשום לי את המרשמים לתרופה. הרופא שלי לא הבין, וגם אני לא הבנתי, שאנשים עם כאב ראש חזק יקחו כמויות עצומות של תרופות במטרה לעצור את הכאב שלהם. הם ישימו כמעט כל דבר בפה כדי להקל על הכאב בגלל שהוא כל כך מפריע להם. לעומת כל מה שהבנתי ברפואה באופן כללי, הייתי הדיוט לגבי מיגרנה. היות ויכולתי לקחת מהפיורינל כל כמה שרציתי, נקלעתי עם הזמן למעגל של כאב ראש יומי בתגובה לתרופה (כאב המתפתח כאשר רמת התרופה בדם יורדת. הכאב בעצם נגרם בגלל התרופה. א.מ.)

במשך שנים המשכתי לקחת מרשמים לפיורינל, מבלי לקבל איזו שהיא אינפורמציה לגבי מיגרנה או איזו עזרה ממוקדת במיגרנה. בכל מצב שבו היתה לי תחושה שהמיגרנה שלי מתחילה, הייתי מיד לוקח פיורינל. לעיתים קרובות זה היה מונע התפתחות של כאב ראש חזק. אבל היו זמנים שזה לא עבד ואז הייתי ממשיך וממשיך לבלוע פיורינל כדי להילחם בכאב. במקרים אלו אם התרופות לא הצליחו לעצור את הכאב, הייתי מלא בפיורינל והייתה לי גם מיגרנה. הפיורינל היה יעיל בהתמודדות עם המיגרנה, לפחות בהחלשה של הכאב, אך לתרופות יש את הבעיות שלהן.

במשך עשר שנים הייתי מותקף כל יום בכאב ראש. הייתי מתמודד עמם על ידי נטילת פיורינל ועוד הייתי נוטל מהתרופה למנוע כאב נוסף. בשנת 1992 היה לי כאב ראש שהגיע לשיא. זה היה כאב מחריד והוא נמשך כמה ימים. הבחילה הנוראית, חוסר היכולת שלי לתפקד והכאב שהיה כה חזק, הביאו אותי להשבע שעכשיו, לבסוף, אני אעשה משהו לקבל עזרה. הכאב הזה היה נקודת ההתחלה. לא בהכרח להבראה אבל בהחלט בשביל התמודדות הרבה יותר טובה עם המיגרנה שלי.

דרכי הובילה אותי למומחה בכאב ראש שהמליץ לי להתאשפז בבית חולים כדי לעבור תהליך גמילה מהפיורינל. קיבלתי גם הרבה חומר ומידע לגבי כאב ראש וגם הנחיות התמודדות. הפכתי להיות מטופל בכאב ראש עם הרבה יותר מידע והבנה, ולמדתי לקחת חלק בדרך למציאת פתרון לכאב. יצאתי מנקודה בחיי בה הייתי משותק מכאב המיגרנה לנקודה בה הכאב בכלל אינו משבש את חיי. כאבי הראש לא נעלמו, אבל היו לי עכשיו שיטות, בתחומי הדיאטה, סגנון חיים ותרופות יעילות יותר, שעזרו לי להתמודד עם התקפות הכאב שבאופן אחר היו משתקות. בנוסף, הרגשתי כל כך הרבה יותר טוב, ולו רק מפני שהוצאתי את הפיורינל מחוץ למערכת שלי.

במשך כל אותם שנים של כאבי ראש יומיים, הצלחתי לעבור את שבוע העבודה ללא בעיה מיוחדת, אבל אחר כך סבלתי מסופי שבוע קשים. לעיתים קרובות היו הסימפטומים מתחילים בשבת, ביום ראשון או לעיתים ביום שישי בערב. כשהייתה לי מיגרנה היא נמשכה בדרך כלל 24 שעות, מתחילתה ועד שחדלה. קודם היו מופיעים סימני האזהרה ואז ההתקף הקשה שהיה מתפתח תוך כמה שעות. אחר כך נזקקתי להרבה שעות שינה כדי להתאושש. כשהשמש הייתה זורחת על יום חדש, כבר הייתי בסדר, ברוב המובנים.

אני חושב שהסובלים ממיגרנה מוכרים ביכולת ההתמודדות שלהם. בנוסף, מיגרנה, במיוחד בעבור גברים, אינה מחלה 'אלגנטית' במיוחד. אני נטיתי לא לספר שיש לי כאב ראש וזו הייתה הסיבה שלא יכולתי לעשות שום דבר בנוגע לכאב. זוהי אינה מחלה 'גברית' במיוחד כך שלא הצהרתי עליה. במקום זאת, רק ניסיתי לעבור את זה עם מה שהיה ניתן לעשות. היו זמנים שבהם כאב הראש היה תירוץ, אך רק אשתי הייתה משתמשת בו, מפני שכשכבר הייתי צריך לבטל משהו בגלל הכאב, הייתי במצב שלא יכולתי לדבר. בזמן כזה כבר הייתי בחדר חשוך, ישן, או גרוע מזה, מקיא בחדר השירותים. כאשר נאלצתי לקחת שבוע חופש מהחברה שלי כדי להתאשפז בבית החולים וסיפרתי לשותף שלי שזה בגלל בעיית כאב ראש, הוא אמר לי "לך יש כאבי ראש, ג'ים?" כמו רבים אחרים הסובלים מכאב ראש כרוני, התמודדתי אתם לבד, עד לנקודה שבה באמת הייתי זקוק לעזרה.

אני חושב שכאב ראש הנגרם משימוש יתר מתרופות דורש גישה וטיפול מקצועיים. לבדך, אינך יכול לאבחן את זה ולהתמודד עם זה בצורה טובה. עליך להבין כיצד נקלעת לתוך מצב של כאב ראש הנובע מהטיפול עצמו, ואתה זקוק לתוכנית כיצד לא לחזור שוב למצב הזה. עליך לפתח אמון ביכולתך לשלוט על בעית המיגרנה שלך. התרופות הטריפטניות (תרופות למיגרנה. א.מ.) הפכו את זה לאפשרי עבורי, כמו למען אחרים הסובלים ממיגרנה. אם אני מרגיש שמיגרנה עומדת לבוא עלי, אני יכול לקחת טריפטן ולעבור את המיגרנה הזו כמעט בהנד-עפעף. כבר לא מלווה אותי החרדה שיכולה להפוך את הבעיה לחמורה הרבה יותר.

מנסיוני, מומחיות באבחון ובטיפול בכאב ראש היא חיונית, אך היא אינה נפוצה בין העוסקים ברפואה. נוירולוגים רבים אינם מתענינים בבעיות כאב הראש. חיפוש הפתרון לכאב לא יוצר אצלם גירוי אינטלקטואלי שהוא חיוני לטיפול בכאב ראש. לאחר שהם שללו פתולוגיה חמורה, כמו גידול בראש או אנווריזמה (בעיה בדופן כלי דם. א.מ.), הם רק יאמרו לך: "טוב, יש לך בעיה שיכולה להסתדר עם משככי כאב, כך שזה מה שכדאי לך לעשות". החולים, לעיתים קרובות אינם מודעים בעצמם לכך שיש עוד מה לעשות חוץ מאשר לבלוע כדור. 

איני יכול להחזיר את השנים שבהם בלעתי כדורים רק כדי לטשטש את הכאב, אך ההווה והעתיד חופשיים עבורי ממצב זה."

סוף דבר

עדיין רבים נמצאים במצבו של עורך הדין ג'ימס בראון. אני מניח שבישראל ישנם אלפי אנשים הסובלים מכאבי ראש קשים, כשבעצם, אין היום שום סיבה להמשיך לסבול מכאבי ראש. מחקר ענף נערך למציאת פתרונות חדשים לכאב ראש והרפואה מציעה היום כלים מצוינים להקלה על הכאב, בתחום התרופתי, הטבעי, ההתנהגותי, בטיפול בתזונה, במערכת השרירים ומתחום הרפואה המשלימה. אין שום ספק שטיפול נכון יכול למנוע את הסבל שעבר על ג'ימס בראון ובישראל קיימות מרפאות מומחים מתאימות לצורך זה.

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם