צמחי מרפא ורפואה משלימה לטיפול בכאב ראש

הרפואה המשלימה וצמחי המרפא הם תחום ענק שכולל טיפולים טבעיים שיכולים להיות יעילים מאוד בטיפול בכאבי ראש שונים. איזה טיפולים נחשבים הכי טובים, למי הם מתאימים ולמה חשוב ללכת למומחים?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

כל הפוסטים

רפואה משלימה וצמחי מרפא הם תחום ענק ורחב מאוד שכולל שיטות טיפול מגוונות ביותר ושימוש בחומרים וצמחים שאינם נחשבים כתרופות. למרבה הצער זהו תחום פרוץ בישראל ואין היום פיקוח ממשלתי/רשמי על כלל מקצועות אלו ועל הלימודים שלהם. בהתאם כל בית ספר יכול להכשיר מטפלים, כשתוכנית הלימודים, בחינות והכשרה מעשית אינם תחת פיקוח. גם עבודת המטפלים לאחר לימודיהם אינה מבוקרת. זו הסיבה שכדאי לפנות לטיפול על סמך המלצות ואם ניתן לכם חומר צמחי או אחר שאינכם בטוחים בו, התייעצו קודם לנטילתו.

באופן אישי, הייתי בין הרופאים הראשונים בארץ שעסקו ברפואה סינית. הלימודים שלי נעשו במסגרות פרטיות, פשוט כי לא היתה מסגרת אחרת ואת ההכשרה המעשית רכשתי בבית חולים בקולומבו בסרי-לנקה ב 1988. כיום עובדים במרפאתי מטפלים הנותנים שירות ברפואה סינית, טיפול במגע, בתנועה, בביופידבק, בהיפנוזה ומיינדפולנס. 

הנה כמה מהשיטות הקיימות:

רפואה סינית

זוהי שיטת טיפול בת אלפי שנים. היא מבוססת על תפיסת הגוף כחלק ממארג אנרגיה הזורמת בגוף בתעלות הקרויות מרידיאנים. לאורך התעלות ישנן נקודות שדרכן ניתן להשפיע על הזרימה האנרגטית וכך לטפל במחלות. הדרך המקובלת להשפיע על הנקודות היא באמצעות דיקור במחטים דקות מאוד. המטפל יבצע אבחון על פי התסמינים שיתוארו ויבצע בדיקה של הדופק והלשון ובהתאם יקבע את רמת האנרגיה ויחליט איזה נקודות ישתמש לטיפול. הדיקור מבוצע כאמור עם מחט דקיקה שנשארת בגוף 20-30 דקות. בטיפול ממוצע יהיו 2-12 נקודות דיקור בו זמנית.

שיטת טיפול בת אלפי שנים. דיקור סיני

הדיקור במחטים נמצא יעיל בטיפול במיגרנה ובמיוחד במניעת מיגרנה. יש ביכולתו להפחית את תדירות ההתקפים ואת עצמתם. מצד שני, יעילותו פחותה משל תרופות ומניסיוני ברוב המקרים של כאבים תדירים לא יספיק טיפול זה לבדו. בנוסף, יש לזכור שלא מדובר בטיפול חד פעמי אלא כדאי להמשיך בו לאורך זמן. בתחילה מבוצע טיפול אחת לשבוע או תדיר יותר ובהמשך לאחר השגת הקלה ניתן להפחית את תדירות הטיפול.

אני מפנה לטיפול בדיקור מי שאינו מעוניין להשתמש בתרופות, או כאשר מדובר בכאב עקשן ואני מעוניין לחזק את יכולת התרופות או כאשר ישנם תסמינים מרובים אחרים והדיקור ירחיב את יכולת הטיפול. ילדים ומבוגרים בכל גיל יכולים להיעזר בטיפול זה. הרפואה הסינית כוללת גם אפשרות לטפל בנקודות לאורך המרידיאנים בלחיצה וטיפול זה קרוי שיאצו. בנוסף כוללת הרפואה הסינית המלצות תזונתיות לפי מאזן האנרגיה וגם שימוש בצמחי מרפאה שונים שבגלל חוסר הפיקוח עליהם אינם משמשים בבתי החולים.

טיפול במגע

הטיפול נעשה על ידי מגע באדם עם הפעלת לחץ ומתיחה על שרירים ומפרקים. הטיפול במגע מכוון לפעולה על השרירים ומפרקים ומיועד בעיקר לטיפול בכאב, כשמצד שני, יש שיטות הטוענות שבעזרת הטיפול ניתן להשפיע גם על תפקוד איברים עמוקים. שיטות הטיפול מרובות מאוד וכוללות עיסוי רפואי; טיפל בשיטת בואן; שיאצו; טווינא; רפלקסולוגיה; אוסטאופטיה; כירופרקטיקה ועוד. 

עיקרון הטיפול במגע במי שסובל מכאב ראש הוא שחלק ניכר מהכאבים יכול להיות מוקרן לראש ממערכות שרירי השכמה, כתפיים וצוואר או ממפרקי הצוואר. במיגרנה יש שכיחות גבוהה של כאבי צוואר ושכמות, שמקורו קרוב לוודאי קשר עצבי ברמת חט השדרה. על כן, בנוסף לטיפול תרופתי ניתן לשלב טיפול במגע למטרה זו. 

הפעלת לחץ ומתיחה על שרירים ומפרקים. טיפול במגע

בנוסף. יש מצבים רבים בהם מתפתח כאב ובעצם הגוף רוצה לסמן לנו ולהביע סבל. במצבים כאלו לטיפול במגע חשיבות מיוחדת היות והתקשורת עם המצב קורית בשפה שלו. הגוף כואב ולכן הפעולה נעשית דרך הגוף עצמו. לקריאה על קשר גוף-נפש.

טיפול ביציבה ותנועה

חלק גדול ממי שסובל מכאב ראש סובל גם מכאבים אחרים. אחת הגישות להתמודד במצב זה מגיע מכוון היציבה והתנועה. שיפור היציבה משחרר את הגוף ממאמץ שרירי לא נכון ועל ידי כך מוריד מתח ומפחית כאב וגם גורם תחושת הקלה ונוחות. 

שיטת פלדנקרייז פותחה בישראל ובה לומד המטופל איך לשפר את היציבה שלו. ניתן לבצע טיפול כזה בהדרכה אישית או במסגרת קבוצה. מעבר לשחרור השרירי והקלה כאב, הטיפול מעניק למטופל הרגשה של שליטה בגופו ותובנה שיש ביכולתו לשפר את תפקודו.

צמחי מרפא ותוספי מזון

צמחים הם המקור לטיפול התרופתי, כשבעיקרון, התרופות נמצאו יעילות ומדויקות יותר, והחליפו את השימוש בצמחים לטיפול במחלות. עם זאת, הטיפול בצמחים נמשך ובמצבים בהם אין מספיק יעילות לתרופות או באנשים שאינם רוצים בתרופות, אני נעזר גם בצמחים לטיפול במניעת מיגרנה.

גם צמחים יכולים למנוע מיגרנות. רפואה סינית

בין הצמחים היעילים ניתן למצוא בן חרצית / Tanacetum parthenium / Feverfew, חמתאן / פטסיטס / Butterbur, חליטת תה המורכב מעלי בזיליקום, אורגנו, אזוב מצוי, פרחי לבנדר, פרחי קמומילה ושילוב מגנזיום ציטראט, ויטמין B2 ו B6.

ביופידבק

בשיטה זו למטופל מחוברת אלקטרודה לאצבע או למצח, המעבירה למחשב מדד גופני, למשל: פעילות חשמלית, חום הגוף, קצב הלב ועוד. על המחשב נראה רישום קבוע של פעילות זו כשהטיפול מתמקד בהדרכת המטופל איך להשפיע בכוח המחשבה על מה שנמדד. מסתבר שאפשר. בעזרת המחשבה ניתן להפחית את הפעילות החשמלית של הגוף שהיא מדד של מתח פנימי. המטרה בביופידבק היא שעל ידי אימון המחשבה בשליטה על מה שקורה גוף, מושגת שליטה גם במדדים אחרים- מתח כאב שינה ועוד.

הטיפול מיועד לילדים ומבוגרים. את הטיפול עושים מי שהוכשרו לטפל בביופידבק והוא יעיל במיוחד כשמשולב בטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

היפנוזה

היפנוזה פועלת היום על פי חוק ההיפנוזה ורק מי שעבר הכשרה והוסמך יכול לטפל בשיטה זו. ההיפנוזה אינה מה שרואים בסרטים והמטופל מצוי בהכרה ושליטה לכל אורך הטיפול. הטיפול מבוסס על שיחה בין מטפל למטופל שנעשית תוך הרפיה ואז ניתן לבצע שינויים בתהליכי מחשבה ותפישות לא תקינות. ההיפנוזה מאפשרת להשיג שינוי ושליטה במצבים שונים והיא כרוכה בפגישות שבועיות. המטרה יכולה להיות לרכוש יכולת לבצע תרגול עצמי, כך שלאחר כמה מפגשים ניתן להתחיל לתרגל לבד בבית. היפנוזה יכולה לשמש בטיפול בכאב שמלווה במתח ודאגה וחוסר תגובה לטיפול מקובל.

מיינדפולנס

מיינדפולנס היא שיטה שהתפתחה מבודהיזם. היא מבוססת על הקשבה לגוף ולמצב שלך ברגע הנוכחי, בצורה של מדיטציה מכוונת. במיינדפולנס נלמדת היכולת להתייחס לגוף ולתחושות כולל הכאב ועל ידי זה להפחית את הסבל מהן. מיינדפולנס היא שיטה מובילה גם בטיפול במצבי מתח. הלימוד נעשה במסגרת קבוצה שנפגשת אחת לשבוע ל-8 שבועות. במסגרת הלימודים ואחריהם יש צורך לתרגל באופן יומי להפקת תועלת מרבית.

 השיטות שהוצגו פה הן בעיקרן אלו שבהן אני נעזר במטופלי במניעת כאב כרוני. החוכמה היא להשתמש כמה שפחות בתרופות ולשלב שיטות לא תרופתיות כך שהיעילות תהייה גדולה ותופעות הלוואי מינימליות.

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם