שלבי התפתחות מיגרנה

10 מיתוסים לא נכונים על מיגרנות

כמעט כמו בכל נושא גם כאשר מדובר על כאבי ראש קיימים מיתוסים שאינם אמיתיים. בין הבולטים בהם תמצאו שרק נשים לוקות במיגרנה ושכאב ראש הוא בכלל פסיכוסומטי. אז מה האמת?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

יש לא מעט מיתוסים על כאבי ראש, כשחלקם נכונים וחלקם מטעים לחלוטין. הנה כמה מהבולטים שבהם:

מיתוס: אין מה לעשות עם כאב ראש. צריך "ללמוד לחיות עם זה".

עובדה: לא נכון. אי אפשר תמיד לרפא אדם מכאב ראש, אבל הרפואה המודרנית מציבה הרבה דרכים טובות שיכולות להקל בצורה משמעותית על כאבי ראש.

הזמנים של 'ללמוד לחיות עם כאבים' עברו. לא צריך לקבל היום את המשפט הזה. אם לא ידעתם, פנו למרפאה המתמחת בטיפול בכאב ראש ותגלו שאפשר לחיות גם אחרת.

מיתוס: שוקולד, יין אדום ומוצרי חלב גורמים ישירות לכאב ראש.

עובדה: לא נכון. זהו מידע ישן שאינו נכון לגבי רוב הסובלים מכאב ראש ורק חלק קטן מהם יפתחו כאב ראש בגלל מזון מסוים.

הדבר הנכון לעשות הוא לנסות לזהות קשר יש בין הכאב שלך ומה שאכלת וזה על ידי ניהול יומן מסודר של מה אכלת ומתי התפתח כאב ראש. אם לא זיהית בבירור שמזון מסוים גורם אצלך לכאב ראש מידי, אין סיבה להימנע מממנו.

יין אדום עושה כאב ראש? לא בהכרח

מיתוס: מיגרנה הנה מחלה פסיכוסומטית.

עובדה: לא נכון. מחקרים מוכיחים שמיגרנה נגרמת מהפרעה דלקתית במוח.

המדע מכיר היום שמיגרנה נגרמת כנראה מדלקת זמנית סביב כלי הדם במוח. זהו הגורם לכאב ולא מצב נפשי. עדיין לא ברור מהי הסביה שהדלקת מתחילה, אולם תרופות חדשות שפותחו בשנים האחרונות יכולות לעצור את הדלקת ולהפסיק את הכאב.

מיתוס: מיגרנה היא מחלה של נשים.

עובדה: לא נכון. כשליש מהסובלים ממיגרנה הם גברים.

גברים סובלים מכאבי ראש בדיוק כמו נשים. יתכן שהם מדווחים פחות על הכאב (מתביישים?) ולכן יש כאילו רושם שכאב ראש היא בעיה של נשים בלבד. בנוסף, יש כאבי ראש שאופינים לגברים בעיקר – כאב ראש מקבצי.

לא רק נשים סובלות ממיגרנות.

מיתוס: עבודה ממושכת מול מחשב גורמת לכאב ראש.
עובדה: לא המחשב אשם. בדרך כלל כאב כזה נגרם מתנוחת עבודה לא נכונה או מתח מעומס העבודה.

המון אנשים יושבים היום שעות ארוכות מול מחשב ורק במיעוט מהם נגרם כאב ראש. ברובם, ניתן למנוע כאב כזה על ידי לימוד ישיבה נכונה ורפויה, והימנעות מישיבה ממושכת של שעות ללא תזוזה. העיניים בדרך כלל אינן מהוות גורם חשוב בכאבים מסוג זה, ומאמץ ממושך של העיניים מוקל על פי רוב במנוחה קצרה ועיסוי השרירים סביב העיניים.

מיתוס: בהתקף מיגרנה כדאי להתחיל בתרופה קלה ורק אם לא עוזר לקחת תרופה חזקה.

עובדה: לא נכון. מיגרנה היא כאב חזק וקשה. הגישה הרפואית תומכת בהתחלת טיפול בתרופה היעילה ביותר שיש בידך. אין תרופה חזקה וחלשה, יש יעילה ויעילה פחות. ככל שההתקף מתקדם כך הרגישות לתרופה יורדת. לכן צריך לבלום את הכאב מוקדם ככל שאפשר באמצעי היעיל ביותר.

מיתוס: תרופות לכאב ראש עלולות לגרום להתמכרות.

עובדה: לא נכון. כמעט כל הטיפולים הקיימים למיגרנה וכאבי ראש אחרים אינם גורמים להתמכרות.

הפחד שתרופות נגד כאבים הן תרופות ממכרות קיים אצל הרבה אנשים. היום, יש מגוון גדול של אמצעים לטיפול בכאב ואין שום סיבה להשתמש בתרופות שיכולות לגרום להתמכרות. בכל מקרה, טיפול רפואי יש לקחת מרופא ואז גם תוכל לקבל מידע מלא על התרופה, יעילותה ותופעות לוואי שלה. מחקרים רפואיים הראו שבאנשים שנוטלים תרופות ממכרות בגלל כאב, סיכוי ההתמכרות קטן בהרבה מאשר באלו שנוטלים תרופות מסוג זה למטרות הנאה.

תרופות לכאב ראש לא גורמות להתמכרות

מיתוס: כאב ראש חזק נקרא מיגרנה.

עובדה: לא נכון. מיגרנה היא אמנם כאב ראש חזק, אבל צורות נוספות של כאב ראש יכולות לגרום לכאב ראש חזק גם כן. ההבדלה חשובה מאוד כי לכל צורה של כאב ראש יש טיפול מיוחד לה.

מיתוס: נשים משתמשות בתירוץ 'כואב לי הראש' כדי לא לקיים יחסי מין.

עובדה: לא נכון. נשים סובלות מכאב ראש הרבה יותר מגברים וכאב חזק בהחלט מפריע לקיום יחסי מין.

המשפט "לא היום, כואב לי הראש" כבר נכנס לשפה העולמית, בדיוק כמו שמצבים מטרידים אחרים מוגדרים כמו ,בעיה שתגרום לך לכאב ראש'. זיכרו, שאצל מי שנוטה לסבול מכאב ראש, זה באמת קורה.

לכל כאב ראש יש טיפול אחר

מיתוס: כאב חזק בצד אחד של הראש נקרא מיגרנה.

עובדה: לא נכון. גם מיגרנה, כאב ראש מקבצי, כאב שרירי וסוגים אחרים של כאב ראש יכולים להתבטא רק בצד אחד של הראש.

חשוב מאוד להבדיל בין הכאבים כי לכל אחד יש טיפול אחר. רבים חושבים שלכאב ראש שלהם 'התרופות לא עוזרות', אבל למעשה, הכאב שלך הוא לא כמו של האחרים, ולא כל כאב הוא מיגרנה. התאמת הטיפול הרפואי לכאב שלך, יכולה לעזור במקרים רבים.

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם