למה יש כאבי ראש שמתחילים באמצע יחסי מין?

כאב ראש בעת יחסי מין הוא צורה מוכרת ולא שכיחה של כאב. הסיבה - הוא מתחיל עם העלייה בריגוש המיני ועולה יחד עם הריגוש המיני. מה עושים כשזה הופך לבעיה?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

כאבי ראש הם מהתופעות הרפואיות המוכרות ביותר וכאשר הם נקשרים לפעילות מקובלת מאוד כמו יחסי מין, עלול להיווצר מצב מאוד לא נעים. לדוגמא סיפורה של ש. שביקרה במרפאתי: "אני בת 50, נשואה ואם לשלושה ילדים. בשנה האחרונה קרה לי משהו נורא. בכל פעם שאני מקיימת יחסי מין תוקף אותי, פתאום, כאב ראש נוראי. הכאב כל כך חזק ומפחיד, שאין לי ברירה, והדבר היחידי שאני יכולה לעשות כדי לעצור את הכאב, זה להפסיק את יחסי המין. בכל פעם שניסיתי להתחיל מחדש חזר הכאב. גם כואב לי וגם מאוד לא נעים.

בגלל שהכאבים לא עברו, התפתח אצלי פחד מיחסי המין וכל הכיף שהיה לי מהם נעלם. התדירות של יחסי המין שלנו ירדה מאוד, ולמען האמת אני מקיימת עכשיו יחסי מין רק כדי לא לפגוע בבעלי. אפילו שבעלי רואה את הסבל שלי ונבהל כמוני מהכאב, הדבר הזה פוגע קשה באיכות החיים שלנו ובקשר ביננו. אני זקוקה לעזרה דחופה".

צורה מוכרת של כאב ראשהכאב שתיארה ש. היא צורה מוכרת של כאב ראש, לא שכיח למרבה המזל. הכאב מתחיל עם העלייה בריגוש המיני, וככל שהריגוש עולה כך מתגבר הכאב ומגיע לשיא, ממש כמו פיצוץ, תוך כדי האורגזמה. לאחר מכן דועך הכאב ומותיר את הסובל ממנו תשוש ומפוחד. אנשים הסובלים מכאב ראש זה מדווחים שהוא מופיע גם בזמן אוננות או גם בזמן ריגוש מיני שללא קשר ישיר ליחסי מין.

מופיע בזמן ריגוש מיני


מדוע נגרם כאב ראש בזמן יחסי מין?

לא ידוע מדוע פתאום מתחיל הכאב. נראה שהוא נוטה להופיע בבני גיל 40 ומעלה. הכאב עצמו נגרם מפעילות עצבית לא תקינה. בעת יחסי מין מופעלת מערכת העצבים 'האוטונומית' המשפיעה על מתח השרירים, לחץ הדם, קצב הלב ועוד. אצל חלק מהאנשים הכאב נגרם כתוצאה מעליית המתח בשרירי הצוואר והעורף וכאבים אלו יהיו עמומים יותר ויתרכזו בצוואר ובחלק האחורי של הראש. אצל אחרים הכאב ייגרם מעליה בלחץ זרימת הדם בעורקים או בוורידים שבמוח, וככל שיעלה הריגוש המיני ויגבר לחץ הדם, כך יגבר הכאב ויגיע לשיאו בזמן האורגזמה.

מה לעשות? בזמן המאורע, הפסקת יחסי המין וירידה בריגוש תפסיק את הכאב. אם דבר כזה קורה לראשונה בחיים- יש לפנות לרופא ולבצע בדיקה נוירולוגית וצילום של כלי הדם בצוואר ובמוח. ברוב המקרים מדובר בכאב שפיר, כלומר, הם אינם מבשרים על מחלה אלא הם ביטוי של הפרעה תפקודית של מערכת העצבים.

טיפול: כאשר מדובר בכאב שפיר, ניתן לתת טיפול שמאפשר לשלוט בכאב על ידי נטילת תרופה לפני קיום יחסי מין (טריפטן או אינדומטצין) או לעיתים גם בלימוד שיטות הרפייה שרירית המורידות את המתח השרירי. חשוב לדעת שכמו שבא, כך יש סיכוי שילך. ברוב המקרים זהו מצב זמני שנעלם מעצמו. 

הימנעות מיחסי מין וכאב ראש

כאב ראש והרגשה רעה עשויים לפעמים לשמש סיבה להימנעות מיחסי מין. הרקע לכך הם עייפות, מתח, דיכאון ובעיות זוגיות. והטיפול במקרים אלו כמובן אינו בתרופות נגד כאב אלא בירידה לשורש הבעיה.

מתח, דיכאון ובעיות בזוגיות. אישה במיטה

המצב הרגשי שלנו מהווה גורם עיקרי בתחושה הגופנית שלנו. אם רע לי בנפש בהחלט יכול להיות רע בגוף ומצב זה מתבטא קודם כל בכאב, הרגשה רעה וחוסר חשק לבצע דברים. הכאב במצב זה אומר: "הנפש כואבת ואין לה מספיק מילים לבטא את זה, אז הגוף בוכה במקומה". שכיח מאוד שמטופלים בבעיה של כאב ראש קשה יאמרו שכל כך כואב להם שאינם יכולים לקיים יחסי מין. הטיפול חייב לקחת בחשבון בו זמנית, את שני המרכיבים, ויכלול לכן תרופות נוגדות כאב כרוני וכאלו שמשפרות את תחושת הרגש. במקביל ניתן לבצע טיפולים אחרים לא תרופתיים.

טראומה מינית בעבר

 בשנים האחרונות אנו מודעים מאוד לריבוי מקרים של ניצול מיני בילדות. מסתבר שהילד שנפגע  מצליח לשרוד את הטראומה הקשה על ידי הדחקה ושכחה של המאורע. עם זאת, זה לא הרמטי. החלשות מנגנוני ההגנה של הנפש, או מאורעות מסויימים שקורים גם 30 שנים לאחר מכן, עלולים לגרום לכך שטראומת הילדות תצוץ ותעלה מחדש. במקרים אלו הביטוי יהיה שונה מאדם לאדם, כשחלק מהביטויים כולל כאב ראש כרוני או דחייה מיחסי מין שיכולה להיות מלווה בתחושת כאב. הזיהוי הנכון של מצבים אלו הוא המפתח להצלחת הטיפול. אם יש לכם רושם שדבר מעין זה אולי קורה אצלכם, יש בהחלט מקום לפנות לייעוץ.        

קישור לכתבות קשורות
קשר גוף נפש

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם