כאב ראש מקבצי: כאב הראש החזק ביותר שקיים

הכאב המקבצי נחשב לכאב הראש החזק ביותר שיש. הוא הרבה יותר חזק מכאב המיגרנה ושונה ממנה בכך שהוא מיידי. איזה טיפולים חדשים קיימים ולמה חשוב לאבחן אותו כמה שיותר מהר?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הסיפור של שלומי

הקיץ הסתיים, החום הגדול נשבר וקרירות נעימה הייתה באוויר. אבל עבור שלומי זה היה סימן רע מאוד. הוא ידע שמצפה לו תקופה קשה, כי תמיד בתקופת הסתיו התחילו כאבי הראש הנוראיים. בהתחלה הכאב היה מופיע כל כמה ימים אבל מהר מאוד התקפי הכאב קרו כל יום ולפעמים גם כמה פעמים ביום. ההתקפות הכי קשות היו בלילה. הוא היה מתעורר פתאום וכמו באיזה שיטת עינויים עתיקה הרגיש שמחדירים לו מסמר לתוך העין הימנית ומסובבים ומסובבים. העין היתה מאדימה וכאב ראש נוראי היה מתפתח בתוך העין. זה היה כאב בלתי נסבל, שנמשך שעה שלמה ולבסוף שלומי היה נשבר ומתחיל לצעוק מכאבים. כך זה נמשך במשך חודש שלם ובכל יום כזה שלומי היה מפורק לגמרי. אחר כך הכאב פתאום נעלם, אבל לא לתמיד. בעשר השנים האחרונות הכאב חזר והופיע כמו שעון בכל סתיו.

כל חודש כזה הוא אבוד בשביל שלומי. ההתקפות היו גורמות לו לתשישות קשה עד ששלומי פחד ללכת לישון, כי עם השינה בא הכאב. אנשים לא הבינו אותו. אשתו היתה מנסה לעזור לו אבל גם לה קצת נמאס להתעורר כל לילה ובסוף הוא היה יוצא מהחדר בעת התקפה ומתבודד. אחרים חשבו שמדובר במשהו נפשי. שלומי הרגיש בודד ומיואש ושאי אפשר לעזור לו. תרופות שקיבל לא עזרו ובעצם איש לא ידע מה בעצם קורה לו (סיפור אמיתי).

הכאב המקבצי – כאב הראש החזק ביותר

כאב ראש מקבצי מופיע בעיקר בגברים, לעומת מיגרנה מופיעה בעיקר בנשים. חשוב להדגיש שכאב ראש מקבצי אינו מיגרנה. זוהי צורה מיוחדת של כאב ראש שאינה מוכרת מספיק ורבים הסובלים מכאב זה מאובחנים לאחר שנים של סבל. לכאב זה כמה מאפיינים ייחודיים: החמרה מהירה; עצמה חזקה; חד צדדי; תדירות מקובצת לזמן מוגדר; תסמינים נלווים אופייניים (אוטונומיים). הכאב המקבצי הוא אב-טיפוס של קבוצת כאבים דומים שכולם נקראים יחד "כאבים טריגמינליים אוטונומיים" ולהם טיפולים שונים [לעיתים יופיע הכאב המקבצי תחת השמות: כאב ראש מצררי; קלאסטר; קלסטר].

כאב  הראש המקבצי נחשב לכאב הראש החזק ביותר שיש. הוא הרבה יותר חזק מכאב המיגרנה ושונה ממנה גם בכך שבעוד שמיגרנה מתחילה בכאב קל שמתפתח עם הזמן לכאב חזק, הכאב המקבצי מגיע תוך כמה דקות לעוצמה המקסימלית ולסובל ממנו אין אפילו זמן להתכונן ולקחת תרופה נגד הכאב. החולים מתארים הרגשה חזקה כאילו משהו מנסה לדחוף את העין שלהם החוצה, או כאילו שסכין נתקעת בתוך העין. ההרגשה כל כך חזקה עד שרבים נוטים ללחוץ בכוח על העין נגד הכאב. הכאב כל כך חזק עד ששכיח מאוד לשמוע את הסובלים ממנו צועקים מכאב ואפילו יש כאלו שדופקים את הראש בקיר כדי לנסות ולהקל על הכאב. 

לכאב המקבצי יש נטייה להופיע בצד אחד של הראש כאשר לרוב הוא ממוקד בתוך העין. החולים מספרים שהכאב יכול להתחיל בזווית העין אבל במהירות הוא מתמקם באחורי העין, והוא יכול להתמקד גם סביב העין או ברקה. בניגוד לכאב המיגרנה שמופיע פעם מימין ופעם משמאל, הכאב המקבצי מופיע תמיד באותו צד. פחות שכיח שהכאב מקרין לאחורי הראש ומגיע עד לעורף, ושוב, תמיד באותו צד. 

הכאב המקבצי מופיע תמיד באותו צד

הסימנים המלווים והשעון הביולוגי

את הכאב המקבצי מאפיינים שני דברים ששונים מאוד ממיגרנה ומכאבי ראש אחרים והופכים את הכאב המקבצי לצורה מיוחדת ויוצאת דופן. 

תופעות אוטונומיות:

עם התחלת הכאב, מתחילות גם תופעות נוספות, שמופיעות תמיד באותו צד של הכאב (כלומר אם הכאב בצד ימין גם התופעות הבאות יהיו רק מצד ימין): העין מתחילה לדמוע, היא מאדימה (לובן העין נהיה כמו שנראה בדלקת העין), העין נהיית קטנה יותר והנחיר, רק באותו צד של הכאב, מתחיל לדלוף כאילו שיש נזלת. לעיתים יכול להיות במקום דלף גודש בנחיר שבצד הכאב, כמו אף סתום ולעיתים ישנו הבדל בהזעה בין שני צדי הפנים, עם פחות הזעה בצד הכאב.

לא תמיד כל התופעות מופיעות ולעיתים קרובות החולים אינם מודעים כלל לקיומן כי הם מרוכזים מאוד בכאב החזק. תופעות אלו מבטאות הפרעה בתפקוד מערכת העצבים האוטונומית. מערכת עצבים זו הנה עצמאית והיא פועלת לבד ללא שליטת האדם. בין תפקידה למשל לשלוט על קצב הלב, קצב בנשימה, ההזעה, פעולת המעיים, לחץ הדם, ועוד. 

השעון הביולוגי:

מערכת העצבים האוטונומית קשורה גם לשעון הביולוגי של האדם. היא זו האחראית לכך שהגוף מרגיש את ההבדל בין יום ולילה, בין חורף וקיץ ובכלל יכול להרגיש שינויים במה שקורה בסביבה. בהתאם, הכאב המקבצי נוטה להופיע בזמנים מיוחדים בלבד, בעיקר בעונות המעבר ובייחוד בסתיו. הסובל מהכאב המקבצי יכול להיות משוחרר לחלוטין מכאב במשך חודשים רבים, אולם כאשר השעון הביולוגי שלו מודיע כי "הסתיו מגיע", מתחיל גם כאב הראש. מרגע זה, יכול האדם לסבול מהתקפות כאב יומיות והשעון הביולוגי ייצור כאב כפועל פי שעון מעורר.

הכאב המקבצי נוטה להופיע בזמנים מיוחדים בלבד, בעיקר בעונות המעבר ובייחוד בסתיו

הכאב המקבצי יכול להופיע בין 1-8 פעמים ביום, כאשר כל התקפת כאב נמשכת מ-30 דקות ועד 3 שעות ובדרך כלל כשעה. הכאב גם נוטה להופיע בשעות מסוימות, ויכול להעיר את האדם כ 1-2 שעות לאחר ההירדמות, בדרך כלל בין חצות ל-2 לפנות בוקר (בזמן שבו מופיע שלב מסוים של השינה הקרוי REM). תקופת כאב כזו, עם התקפות כאב יומיות כאלו, נמשכת בממוצע 4 שבועות ולאחריה יעלם הכאב כלא היה עד להפעלה חוזרת של השעון הביולוגי בשנה הבאה או לאחר כמה שנים. הופעת הכאב בצורה מקובצת בתקופת זמן מוגדרת, היא זו שנתנה לכאב את שמו, כאב מקבצי.

כאב מפחיד שיכול להוציא אנשים מדעתם

בתקופת הכאב האדם סובל מאוד. אמנם התקפה של הכאב נמשכת כשעה וחולפת, אך היא משאירה את האדם מותש ומפוחד ממה שקרה לו וחלק גדול מהסובלים ממנו אינם מתפקדים הייטב בתקופת הכאב. זכור לי במיוחד סיפורו של ש. שהתעורר מהתקפה נוראית של כאב בסביבות שעה 2 כל לילה. שום תרופה שניסה לא עזרה לו, פרט לנסיעה במכונית שמשום מה הקלה עליו. שכל כך פחד מהכאב, עד שעבר לישון במכונית שלו, כדי שאם תתחיל התקפת כאב, מיד הוא מוכן להתניע ולנסועסיפור זה מדגיש את עוצמתו הנוראית של הכאב המקבצי, ובעבר, לפני שהיו טיפולים לכאב זה, גם דווח על אנשים שאיבדו עצמם לדעת בזמן התקפת כאב.

ההיפוטלמוס ממוקם עמוק בבסיס המוח.

מה גורם לכאב המקבצי?

איננו יודעים מה בדיוק ההפרעה שגורמת לכאב. מחקרים מראים שקרוב לוודא מדובר בהפרעה שמקורה בהיפותלמוס. ההיפותלמוס הוא מבנה עצבי בגודל 1*1 ס"מ' שמצוי בבסיס המוח והא כולל כמה מרכזים עצביים חשובים, למשל מרכז הקשור לפעילות מערכת העצבים האוטונומית שאחראית על שליטה בלחץ הדם, טמפרטורה, הזעה, ועוד. גרעינים עצביים אחרים שולטים בפעילות השינה; רעב; רגש; הורמונים והשעון הביולוגי. השעון הזה נותן מידע על 3 מרכיבי זמן: שנתי, שמכוונן לעונות השנה; יומי שמכוונן ליום-לילה ויומי שמכוונן לשעות היום.

נראה שבכאב המקבצי ישנה הפרעה שקשורה גם לשעון הביולוגי. על כן יתפתחו כאבים בתקופה מסוימת ומעניין שבמרבית האנשים בעולם הכאב מתפתח יותר בסתיו ובאביב. לא ידוע עדיין איך הפרעה זו יוצרת את התקפי הכאב. אנו משערים לפי פיזור הכאב בפנים שמדובר במעורבות של ענף מס' 1 של העצב הטריגמינלי שהוא אחראי על כלל התחושה בגלגלת ועל כן מעורב בכל צורת כאב הראש ולא רק הכאב המקבצי. 

יש עוד גורמים שאינם ידועים ומלמדים שמדובר בהפרעה מורכבת יותר. למשל מרבית הסובלים מכאב מקבצי הם גברים ולא ברור מדוע. ממיגרנה לעומת זאת סובלות בעיקר נשים. בשני המקרים ניתן להשתמש בתרופות שמשפיעות על העצב הטריגמינלי אולם ללא ספק אלו הפרעות שונות. בנוסף, מיגרנה מחליפה צדדים וקורית פעם בימין ופעם בשמאל. הכאב המקבצי מופיע ברוב המוחלט של המקרים בצד אחד ותמיד באותו צד (אין עדיפות לימין או שמאל). המשמעות של דבר זה היא שמיגרנה הינה הפרעה שיש לה בסיס תפקודי בעוד שכאב שמופעי תמיד באותו מקום יכול ללמד על אפשרות של הפרעה מבנית קבועה. דבר כזה עדיין לא זוהה, אבל ניתן להשתיל אלקטרודה לאזור ההיפותלמוס ולשלוט כך בכאב המקבצי.

אנו יודעים שבתקופה שבה מופיע הכאב, שתית אלכוהול יכולה לגרום להתקף כאב וגם ירידה בריווי החמצן. מידע זה והקשר של הכאב לשנת REM הביאו גם למתן טיפול מכוון שנמצא יעיל.

כאב מקבצי כרוני 

יש אנשים אצלם הכאב המקבצי מופיע בצורה כרונית. מצב כרוני מוגדר כאשר בין תקופת מקבץ לשנייה יעברו פחות מ-3 חודשים; או שמשך כל מקבץ כאב יהיה ארוך מאוד, או שהתקפי כאב מקבצי מופיעים כל חודש-שבוע. צורה זו של כאב כמובן שגורמת סבל רב מאוד ומצריכה טיפול תרופתי קבוע. בעשר השנים האחרונות הראינו במרפאה שמתן קנביס באופן קבוע היה יעיל לחולים אלו.  

כתבות קשורות:
הטיפול בכאב ראש מקבצי
כאב בסתיו

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם