מהי המרפאה להעצמה גופנית?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים ומרפאה להעצמה גופנית | בי"ח איכילוב, ת"א

לעיתים, נפגש המטפל עם אנשים המדווחים על סימפטומים, שאותם לא ניתן להסביר במונחים רפואיים מקובלים. למעשה, גם אם זה נשמע משונה, זוהי אינה תופעה נדירה. להיפך, ההערכה הינה שעד 25% מהפונים לייעוץ בבתי חולים, סובלים מ'סימפטומים רפואיים בלתי מוסברים'. זוהי תופעה קשה ומורכבת מאוד.
מדובר בתסמינים גופניים שונים שבירור רפואי נרחב לא העלה פתולוגיה גופנית ברורה. הביטוי הגופני של תסמינים אלו רחב, וכולל מתחום הנוירולוגיה התקפי פרכוס לא אפילפטיים, שיתוק, חולשה, הפרעות ראיה, הפרעות תחושה, אי יציבות וכאבים כרוניים שאינם מגיבים לכל טיפול. תופעות דומות נראות גם באסכולות רפואיות אחרות: כאבי בטן כרוניים, פגיעה בעור, הפרעות בהשתנה, קוצר נשימה, כאב בחזה, איבודי הכרה, ואחרים, שסיבתם אינה מתגלה ואינם מגיבים לטיפול.
החולים סובלים סבל ניכר. התופעה הגופנית גורמת סבל ונכות כמו כל מחלה, ומצד שני, לא מתגלית סיבה למצב הטיפול אינו יעיל והחולה עלול להגיע לייאוש, תסכול וכעס. בנוסף, משוכנעים החולים שמדובר בבעיה גופנית, פונים לרופאים נוספים שיגלו מה הגורם למצבם ויטפל בהם, ודוחים, לעיתים בכעס, הצעה לבירור גורם נפשי למצבם.

כדי להתמודד עם מצבים אלו, הוקמה המרפאה להעצמה גופנית המהווה חלק מתוך המערך הגופני בבית החולים. לאחר הערכה על ידי צוות רב-תחומי מוצע טיפול משולב המבוסס על הקשר גוף-נפש, וכולל שלושה כיוונים עיקריים: תרופות; טיפול במגע (עיסוי, בואן, דיקור, טיפול בתנועה), וטיפול התנהגותי (היפנוזה, ביופידבק, פסיכותרפיה, מיינדפולנס).

כתבות קשורות
מהו כאב?

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם