הפרעת הראיה שמגיעה שעות לפני המיגרנה

אאורה היא הפרעת ראיה שמהווה סימן מקדים למיגרנה. זוהי פעילות חשמלית שמתחילה פתאום במוח, כשהביטוי העיקרי שלה הוא של נצנוצים או סנוור. האאורה קורית ברבע מהסובלים ממיגרנה והיא אינה מסוכנת

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

אורה (אאורה, AURA) היא סימן מקדים למיגרנה. זוהי פעילות חשמלית שמתחילה פתאום במוח וגורמת לתסמינים שונים, כשהביטוי העיקרי שלה הוא של הפרעת ראייה, כמו קווי אור, נצנוצים או סנוור. אבל יש לה עוד הרבה מאוד צורות. ההפרעה תמשך כ-20-30 דקות ואז יתחיל התקף מיגרנה אופייני. האורה קורית ברבע מתוך מי שסובלים ממיגרנה.

מהי אורה?

האורה, שיש הכותבים אותה אאורה ובאנגלית AURA, היא סימן מקדים למיגרנה והיא חלק מתוך התקף מיגרנה שקרוי "מיגרנה עם אורה". ברבע מתוך מי שסובל ממיגרנה יקרו גם התקפים שילוו באורה. פתאום, ללא כל הודעה מקדימה, תתחיל פעילות חשמלית במוח שתגרום לתסמינים שונים. הדבר השכיח ביותר הן הפרעות בראיה ולכן המיגרנה הזו קרויה לעיתים "מיגרנה של העין". היא כוללת הפרעה בראיה והופעה של קווי אור מהבהבים או מנצנצים בשדה הראיה או כתם מסנוור. לעיתים כתם אפור שחור או בצבע. לרוב בצד ולא במרכז. הקווים יכולים לגדול בשטח ולהתפשט עד שיכולים לכסות את כל שדה הראיה ולהפריע בצורה משמעותית לתפקוד.

נימול וחולשה

תופעות פחות שכיחות של אורה הן הופעת תחושת נימול ביד, ברגל או צד אחד של הפנים. התחושה יכולה להתפתח מהקצוות ולעלות לכיוון הפנים. פחות שכיחה היא הופעה של הפרעה בדיבור, סחרחורת, בלבול או חולשה מלאה בצד אחד של הגוף. הפרעות אלו נמשכות בממוצע כ-10-30 דקות, ואז מתחיל כאב הראש האופייני עם התופעות המלוות אותו.

פעילות חשמלית במוח שגורם להתקפים

ממה נגרמת אורה והאם היא מסוכנת?

אורה מבטאת הפרעה זמנית בתפקוד המוח. זוהי הפרעה חשמלית שסיבת התחלתה אינה ידועה אבל ייתכן ומתחילה ממקור גזע המוח. הפעילות החשמלית הלא תקינה גורמת לשינוי בתפקוד של המוח עד שהיא דועכת. היות ומדובר בגל חשמלי, כמו גל מים, הוא יכול לנדוד בתוך המוח ולעבור ממקום למקום. לכן ייתכן מצב בו האורה מתחילה בהפרעת ראייה, ממשיכה לאזור התחושה וגורמת נימול ועוברת לאזור הדיבור וגורמת הפרעה שם. כל אחד מאלו יימשך 10-30 דקות ולאחר מכן יתחיל התקף המיגרנה.

אם מדובר בפעם ראשונה או שנייה של ההפרעה יש לבצע בירור נוירולוגי עד שנעשית אבחנה שמדובר באורה. יש גם מצבים נוירולוגים אחרים שיכולים לגרום לדבר דומה ויש להפריד ביניהם. בנשים אצלן האורה קורית יותר מפעם בחודש מומלץ לא להשתמש בגלולות כוללות אסטרוגן היות ותדירות גבוה של אורה נקשרה לעליה בסיכוי לשבץ. בנוסף מומלץ לנשים שיש להן מיגרנה עם אורה לא לעשן.

בנוסף ישנה תופעה לא שכיחה בה יש אורה ואין מיגרנה. ברוב המקרים מי שיש לו מיגרנה עם אורה יחווה גם התקפים של מיגרנה וללא אורה. מצד שני יש קבוצה קטנה מאוד של אנשים בהם קורית אורה ואין כלל מיגרנה.

הטיפול במיגרנה עם אורה

למרבה הצער לא מוכר כיום טיפול שיכול להפסיק את האורה. הסיבה בחלקה טכנית. מדובר כאמור בהפרעה חשמלית שנמשכת כ-10-30 דקות. עד שתרופה תבלע, תיספג, ותגיע למוח, התופעה תסתיים. לכן לא ניתן טיפול להפסקת האורה. מצד שני אם יש אורה תדירה, ניתן לתת טיפול מניעתי קבוע. במקרה זה ניתנות תרופות שמאזנות פעילות חשמלית של המוח והן מקבוצת נוגדי אפילפסיה.

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם