עוברים לשעון חורף: מה הזזת המחוגים עושה למוח שלנו? YNET

כמו ציפורים נודדות, גם לנו יש שעון ביולוגי שיודע בדיוק מה קורה סביבנו. שינוי חריג בסביבה, כמו מעבר לשעון חורף או נסיעה לאזור זמן אחר, יכול לגרום לתגובה בגוף ולעיתים - לכאב ראש של ממש. לקראת הזזת השעון שעה אחת אחורה בין ליל שבת לראשון - למה זה קורה ומה עושים?

שיתוף הכתבה

כמו הציפור שיודעת בדיוק מתי הגיע הזמן לנדוד ולעבור למקום אחר, כך בני האדם מופעלים על ידי שעון ביולוגי פנימי. השעון הביולוגי הוא דבר עתיק. הוא מצוי במוחן של חיות רבות, גם כאלה מפותחות פחות. השעון הביולוגי מושפע מתנאי הסביבה, כמו שעות האור והחושך ובצורה עקיפה מתנאי מזג האוויר. בעזרתם אנחנו יודעים מתי הגיע הזמן לישון ומתי להתעורר וכך גם הגוף יודע מהי עונת השנה ומה קורה בסביבה שלו. אצל חיות זה בולט מאוד והשינויים האלו מביאים את עונות הייחום, החלפת פרוות חורף לקיץ, עונת הנדידה ועוד. גם בבני אדם יש לשעון הביולוגי השפעה על תפקוד הגוף, אבל באופן בולט פחות.
החושך מתחיל מוקדם
סליחה, מה השעה?
השעון הביולוגי שלנו ממוקם בעומק המוח במרכז קטן ששמו ההיפותלמוס. גודלו כסנטימטר מעוקב ושוכנים בו מרכזים חשובים כמו מרכזי רגש, שליטה הורמונלית, השעון הביולוגי ואחרים.
שינוי בשעון הוא לא דבר פשוט. לכאורה, שעה יותר שעה פחות, אבל בפועל – זה משפיע בצורה מהותית על המנגנונים הפנימיים שלנו. כל אחד מכיר את זה: אם תלך לישון מוקדם מהרגיל, יהיה לך קשה להירדם. ולעיתים, אם תלך לישון בשעה מאוחרת מדי, כבר לא תצליח להירדם. אם ישנת יותר מדי או פחות מדי – תרגיש את זה היטב ביום שאחרי, ומי שהכי רגיש לשינויים הללו הם האנשים שסובלים מכאב ראש.
להמשך קריאה לחץ כאן

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם