תרופות חדשות למיגרנה

התרופות החדשות למיגרנה

שיתוף הכתבה

בכתבה הזו תלמדו על התרופות החדשות שיש למיגרנה, ונדגיש, שמיגרנה היא מחלה שאפשר לטפל בה היטב!

כבר הרבה שנים נעשה מחקר ענף לפיתוח תרופות ואמצעים חדשים לטפל במיגרנה.  צריך את זה ללא שום ספק, מפני שמיגרנה נחשבת יחד עם כאב גב למחלות הקשות ביותר שגורמות לפגיעה תפקודית בבני אדם, ואין ספק לכן שצריך לפתח טיפולים חדשים לבעיות אלו.

כדי להבין איך זה עובד צריך לתאר מהי מיגרנה: מיגרנה היא בעצם דלקת שקורת סביב כלי דם של המוח. זה קורה בצורת התקף שנמשך כמה שעות ועד כמה ימים. הדלקת הזו והרגישות שקורה סביב כלי הדם היא זו שאחראית לכאב הראש. בתהליך המיגרנה, כתוצאה מגירוי עצבי,  משתחררים סביב כלי הדם חלבונים דלקתיים וביניהם חלבון שנקראCGRP   המשמש כאמצעי של הגוף לנהל את זרימת הדם לאיברים. המחקר הרפואי הביא לפיתוח תרופות שבולמות את החלבון הזה וכך בולמות את המיגרנה. תרופות כאלו החלו לצאת לשוק המסחרי לפני כשלוש שנים והן המתקדמות ביותר שיש היום למיגרנה. מדובר בתרופות יעילות ביותר. הראשונות שיוצרו הן תרופות שניתנות בזריקה וכוללות למעשה נוגדנים מונוקלונליים. אלו חלבונים גדולים ולכן לא ניתן לבלוע אותם אלא צריך להזריק אותם. הטיפול ניתן בזריקה עצמית פעם בחודש והחלבון נקשר לאזור הדלקת במוח ובולם את הפרשת חלבון ה CGRP  למשך תקופה של כחודש ובכך מהווה כלי במניעת מיגרנה.  יש היום שלוש זריקות כאלו בישראל :איימוביג במינון 70 מיליגרם או 140 מיליגרם; אג'ובי במינון 225 מיליגרם ואמגליטי במינון 120 מיליגרם. כל אחת מהן ניתנת פעם בחודש כשאת האג'ובי ניתן לתת גם 3 זריקות ביחד פעם בשלושה חודשים. הזריקה קלה לביצוע כמעט ואינה כואבת ויש מעט מאוד תופעות לוואי [לפעמים עצירות [. לא ניתן לתת בזמן הריון או חצי שנה לפני הריון.

לאחר הזריקות יצאו תרופות שניתן לקחת אותם דרך הפה כיום בישראל יש שלוש תרופות כאלה: נורטק במינון 75 מיליגרם שניתנת לטיפול בהתקף ואפשר גם לקחת אותה יום כן יום לא כטיפול מניעתי במיגרנה; אוברלוי במינון 100 מיליגרם מיועדת לטיפול בהתקף וקוליפטה במינון 60 מיליגרם שמיועדת לנטילה יומית למניעת מיגרנה. התרופות יעילות ויש להן מעט מאוד תופעות לוואי.

סך הכל התרופות החדשות שדרגו מאוד את הטיפול במיגרנה. בשלב הנוכחי התרופות הללו אינן בסל הבריאות ולכן ניתן לקבל אותן רק לאחר שהוכח כישלון בטיפול המקובל או דרך ביטוחים פרטיים.

קרדיט:

ד"ר אמנון מוסק

סגן מנהל המערך לנוירולוגיה

מרפאות לכאב ראש והעצמה גופנית

בי"ח איכילוב, תל אביב

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם