ראייה וכאבי ראש

ראייה וכאבי ראש – מה הקשר ביניהם

שיתוף הכתבה

כאבי ראש הם אחת התלונות הרפואיות הנפוצות ביותר, והם מתרחשים לעתים קרובות בשילוב עם בעיות בעיניים. מחקרים הראו כמה דרכים שבעיות בעיניים יכולות לעורר או להחמיר כאבי ראש. מאמר זה סוקר את העדויות המדעיות על הקשרים בין ראייה, מאמץ בעיניים, בריאות עיניים וכאבי ראש. חשוב לזכור שכלל בעיות אלו לא גורמות לכאבי ראש כרוניים ולא למיגרנה.

כאב ראש במצבי קוצר ורוחק ראיה

אחד הקשרים הנחקרים ביותר הוא ששגיאות שבירת אור לא מתוקנות בעיניים, כגון קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה, עלולות לגרום לכאבי ראש (1). כאשר עדשות המרשם של אדם אינן מתקנות כראוי את הראייה שלו, ניסיון להתמקד ולראות בבירור, גורם עומס על שרירי העיניים. עומס עיניים זה יכול להוביל לעייפות, אי נוחות וכאבי ראש חזיתיים סביב המצח והרקות (2). עדכון פשוט של מרשם משקפיים או אנשי קשר עם התיקון המתאים הוא לעתים קרובות מספיק כדי להקל על כאבי ראש נלווים.

אפילו אנשים עם ראייה תקינה יכולים לסבול מכאבי ראש של עייפות עיניים כתוצאה משימוש יתר בעיניים. קריאה באותיות קטנות, בהייה במסכים דיגיטליים וביצוע עבודה מפורטת דורשת מהעיניים שלך לעבוד קשה יותר, מה שעלול לעייף את השרירים הקטנים. התסמינים כוללים עיניים מגורות, ראייה מטושטשת, עיניים יבשות וכאב דמוי רצועה על פני המצח (3). לקיחת הפסקות ראייה מזדמנות ושינוי פעילויות יכולים לעזור בניהול מאמץ בעיניים.

מחלות עיניים וכאבי ראש

מחלות נפוצות רבות יכולות גם לעורר כאבי ראש או להחמיר את כאבי הראש הקיימים. יובש בעיניים מתרחש כאשר העיניים אינן מייצרות מספיק דמעות סיכה טבעית, מה שגורם לאי נוחות והפרעה בראייה (4). דלקות עיניים כמו דלקת הלחמית כרוכות בדלקת וגירוי שעלולים ליצור גם כאבי ראש (5). פציעות עיניים, כגון שחיקה בקרנית או טראומה, מייצרות לעתים קרובות כאבי ראש, אפילו קלים (6). מחלות עיניים בסיסיות כמו גלאוקומה וקטרקט נקשרו גם לכאבי ראש, הנובעים ממאמץ בעיניים והפרעות ראייה שהם גורמים (7).

העיניים והעצב הטריגמינלי

אחת הסיבות העיקריות לכך שעיניים קשורות לכאבי ראש כוללת את העצב הטריגמינלי, המספק תחושה לעיניים, לפנים ולחלקי הראש. כאשר סיבי עצב טריגמינליים מגורים, הם יכולים להעביר אותות כאב המתפרשים ככאבי ראש (8). חלוקת העיניים של העצב הטריגמינלי במיוחד מתחברת לאזור סביב העיניים. לכן, בעיות בעיניים יכולות לעורר את סיבי העצב הטריגמינליים הסמוכים הללו ולהוביל לכאבי ראש באמצעות כאב מופנה.

סיכום

הראיות המדעיות מוכיחות שכאבי ראש מלווים לעיתים קרובות בעיות עיניים, הן פונקציונליות כמו שגיאות שבירה ומאמץ ראייה, כמו גם מחלות בעין. טיפול בטיפול בראייה ובצורכי בריאות העין עשוי לספק הקלה בככל נושא של עיניים וכאבי ראש עבור אנשים רבים שנפגעו. מחקר מתמשך ממשיך להעמיק את ההבנה שלנו לגבי הקישור החשוב הזה.

ד"ר אמנון מוסק

מקורות בספרות הרפואית

  1. DaSilva AF, Nascimento TD, Branco KM, et al. Cephalalgia. 2019.
  2. Shepherd AJ. Journal of Neurological Sciences. 2019.
  3. Srikiatkhachorn A, Tarasub N, Govitrapong P. Headache. 2020.
  4. Rapoport AM. Neurologic Clinics. 2019.
  5. Grazzi L, D'Amico D, Curone M, et al. Headache. 2020.
  6. Chen K, Nie F, Rui M, et al. Acta Ophthalmologica. 2022.
  7. Oh P, Gupta K, Russak S. Current Treatment Options in Neurology. 2022.
  8. Mulleners WM. Current Neurology and Neuroscience Reports. 2019.

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם