המדריך לכאבי ראש: מאיזה סוג של כאב אתם סובלים?

מה ההבדל בין מיגרנה, כאב ראש מקבצי, כאב תעוקה, או כאב עם אורה? מה שיטת הטיפול הכי יעילה? ולמה הם נגרמים? המדריך השלם לכאב ראש עושה לכם סדר בדברים

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לכאבי ראש ומרפאה להעצמה גופנית | בית חולים איכילוב, ת"א

כאבי ראש מהווים כנראה חלק מהותי מקיומנו והם שכיחים מאוד. כבר בתנ"ך ישנו תיאור של כאב ראש ובתרבויות עתיקות היו מנקבים גלגלות כטיפול בכאב ראש. כמעט כל אדם חווה לפחות פעם בחייו כאב ראש ומרבית האנשים סובלים ממנו לפחות פעם בשנה. מעבר לכך, שליש מהאוכלוסייה  סובלים מכאבי ראש כרוניים, שחוזרים ונשנים. לכן זה לא מפתיע שבמשך שנים רבות התייחסו בני האדם לכאב ראש כאל דבר שהוא חלק מהטבע האנושי וכורח המציאות. המשפט "צריך ללמוד לחיות עם זה" היה, ועודנו, משפט שכיח בהקשר לכאבי ראש, אבל לא עוד. הרפואה מכירה כיום בכאבי ראש כאחת הבעיות הרפואיות השכיחות והקשות ביותר. ארגון הבריאות העולמי קבע שמיגרנה מהווה המחלה השנייה בחומרתה מכלל המחלות בעולם, שגורמת לסבל הרב ביותר ולמוגבלות הקשה ביותר בבני אדם. מעבר לסבל, כאבי ראש גורמים להוצאות כלכליות גדולות עצומות שמוערכות ביותר מ-150 מיליון דולר בשנה בארה"ב בלבד. 

אין שום ספק שהמאמצים שנעשו במחקר ובפיתוח טיפולים חדשים הביאו לשינוי מהותי בתחום כאבי הראש. אנו מחזיקים באמצעי טיפול חדשניים, שיעילותם מצוינת והיום אין סיבה לסבול מכאבי ראש ובהחלט יש מזור לבעיה זו.  אבל כמו כל מסע גדול, גם כאן יש להתחיל בצעד קטן. בראש ובראשונה עליך לדעת מהו סוג כאב הראש שלך. לא כל כאבי הראש הם מיגרנה, וטיפול מוצלח תלוי באבחנת הכאב. כתבה זו תנחה אותך לזהות מהו סוג הכאב שלך וכיצד לפעול. 

מיגרנה מהווה המחלה השנייה בחומרתה מכלל המחלות בעולם

האם יש לך כאב ראש חדש?

הכלל הראשון באבחנה של כאב הראש היא ההגדרה האם מדובר בכאב חדש או ישן. כאב ראש חדש מוגדר כאשר:

כאב שהחל בשנה האחרונה ושלא היה קיים קודם לכן.

כאב ישן שינה את הצורה שלו (תדירות עצמה תסמינים).

על רקע כאב ראש ישן התחיל כאב ראש מסוג אחר.

בעבר היה כאב ראש שחדל, ונשנה בשנה האחרונה. 

החשיבות הגדולה של הגדרה זו טמונה בהבנה שכאב הוא למעשה תופעה חיובית שנועדה להזהיר מסכנה. אמנם לא כל כאב חדש מסמן סכנה וגם מיגרנה מתחילה ביום אחד, אולם כדאי שההחלטה במה מדובר, תתבצע על ידי רופא ותבוצע בדיקה נוירולוגית. לכן, כלל הברזל הוא שאם החל כאב ראש חדש (בשנה אחרונה) יש להיבדק על ידי רופא

כאבי הראש מתחלקים לשתי קבוצות עיקריות: כאבים ראשוניים (כמו מיגרנה) שהם הצורות השכיחות של כאבי הראש וכאבים משניים: 

כאבי ראש משניים

כאבים משניים נובעים מפגיעה במבנה, ברקמות, ומזה נגרם כאב הראש. אלו הן הפרעות שלרוב יגרמו לכאב ראש חדש. המידע מוצג כאן לפי התסמינים ובהתאם האפשרויות השונות. צורות כאב אלו יכולות להתחיל בכל גיל.
שמרו על כלל הברזל: התפתח אצלך כאב ראש חדש = יש להיבדק על ידי רופא ללא דיחוי. חלק מהמצבים המתוארים כאן עלולים להוות סכנה לחולה ולכן בירור מהיר ממש חיוני.

 

הכאב שלי והתסמינים הם:   גורם אפשרי:
כאב ראש חדש. כללי, עמום, עצמה קלה-קשה, שיתכן ומוחמר בעת שיעול. יש חום. התפתחו היום או בימים אחרונים. תתכן פריחה, שיעול, נזלת, צריבה בשתן, הרגשה כללית רעה. במחלה מתקדמת טשטוש ובלבול. מחלה זיהומית: וירוס או חיידק שחדרו את מנגנוני ההגנה של המוח, יגרמו לדלקת קרום המוח, מנינגיטיס. הצורה השכיחה ביותר של מנינגיטיס היא על רקע זיהום וירלי ולכן שכיחה יותר בחורף. חיידקים שגורמים למנינגיטיס עשויים לגרום למחלה קשה מאוד.
כאב ראש חדש, עצמה בינונית, בימים אחרונים, חד צדדי, במצח. או כאב חד צדדי בחלק האחורי של הראש. במצב מתקדם תתכן הופעת חוסר נוירולוגי קצר ועד שבץ.
קרע בכלי דם [דיסקציה]: נגרם יותר באנשים צעירים ועלול להתבטא בכאב ראש בלבד. כאב כזה עשוי להיגרם לאחר חבלה בצוואר, לאחר עיסוי, לאחר שיעול קשה ובצורה עצמונית.
קרע של עורק התרדמה יכול להקרין כאב למצח, וקרע של עורק החוליות יכול להקרין כאב לחלק אחורי של הראש.
כאב ראש חדש, עצמה קלה-קשה, היום או בימים אחרונים, כללי ועמום. ייתן טיניטוס [רעש באוזן] בצורת פעימות. במצב מתקדם יתכן שבץ. חסימה בוורידי הצוואר/מוח [venous thrombosis, CVT]: יכולה להיגרם במי שיש לו/ה גורמי סיכון, כמו עישון, נטילת גלולות, הפרעת קרישה, בהריון או לאחר לידה, על רקע מחלה גידולית.
התפתח כאב ראש חדש, מיידי, בבת אחת [הגיע לעצמה מרבית תוך שניות], וחזק ביותר, כמו מכת פטיש בראש. במצב מתקדם חוסר נוירולוגי, ועד שינוי בהכרה.
דימום מוחי תת-עכבישי [sub arachnoid]: כאב שייתכן על רקע דימום פתאומי ממפרצת.  לעיתים כאב דומה יתפתח במהלך יחסי מין. הבירור הרפואי זהה.
כאב ראש חדש, עמום, חד צדדי או כללי, עצמה בינונית מתפתח בימים אחרונים עד 2-3 שבועות אחרונים. במצב מתקדם יתכן חוסר נוירולוגי מסוים או תחושת טשטוש.
דימום מוחי סוב דורלי [sub dural]: קורה יותר במבוגרים  על רקע חבלה מקומית או טיפול בנוגדי קרישה. 
כאב ראש חדש, בימים אחרונים או שבועות ויותר. צעירים, תחת גיל 50. תתכן פריחה, כאב במפרקים, חולשה עייפות, חוסר נוירולוגי, הפלות חוזרות. דלקת בכלי דם [vasculitis]: אלו הן מחלות שנגרמות מהפרעה במערכת האוטואימונית, של נוגדנים עצמיים. ישנה קבוצה גדולה של מחלות כאלו והן עשויות לגרום לכאב עמום, כללי ומטריד ובחלק מהמקרים קשורות למיגרנה [זאבת- SLE; תסמונת הנוגדנים הפוספוליפידים – APLA; ואחרות].
כאב ראש חדש, בימים אחרונים או שבועות. מעל גיל 50. חד צדדי, ברקה.  תתכן חולשה, עייפות, חוסר תיאבון. דלקת בכלי דם מסוג  טמפורל ארטריטיס [temporal arteritis]. לקריאה נוספת
החל  היום או ביום קודם כאב ראש כללי, עמום, תחושה של לחץ בראש וטשטוש. במצב שמתפתח ייתכן בלבול טשטוש ועד שינו בהכרה.
או- כאב דומה שהחל בשנה האחרונה ייתכן עם ראיה כפולה, או שחור בעיניים בעת התכופפות.
עליה בלחץ בתוך הגלגלת: כאשר הלחץ עולה בצורה מהירה, יתכן שעל רקע חסימת מעברי נוזל המוח, לאחר זהום, או על רקע גידול.
כאשר התסמינים מתפתחים לאט הגורם יכול להיות גם על רקע חסימה ורידית, סיבה הורמונלית או מטבלית, או ללא סיבה ידועה. במצב מתקדם תתכן פגיעה בראיה.
החל אצלי כאב ראש, מדדתי לחץ דם והמדידה הראתה ערכי לחץ דם גבהים. עליה בלחץ הדם: עליות בלחצי דם אינן מתבטאות לרוב בכאבי ראש, אלא אם מדובר בעליה חדה לערכים גבוהים ביותר.
כאב ראש חדש, ימים-שבועות, חד צדדי, יכול להיות מהצוואר שכמות או ממוקם בפנים בלבד. ייתכן קושי להניע צוואר, לעיתים תחושת סחרור. כאב ממקור שרירי: שרירי הצוואר והשכמות יכולים "להתפש" ולגרום לכאב מקרין, כך שבעיה באזור השכמה יכולה להקרין את הכאב למעלה, לקרקפת ועד לעיניים. לקריאה נוספת
כאב בפנים [לא בראש], בעיקר בלחי וגשר אף. מזה 1-2 ימים , חד צדדי, לוחץ, תחושת מלאות, חום, נזלת מוגלתית, הרגשה רעה. סינוסיטיס: דלקת זיהומית במערות הפנים. מתבטאת ככאב מעל הסינוס המעורב שהינו לרוב בגובה הלחי או המצח. חשוב לדעת שסינוסיטיס  כרונית אינה סיבה לכאב ראש.
כאב בימים -חודשים אחרונים. חד צדדי, בקדמת האוזן ומקרין כלפי הלחי. יתכן ומוחמר בעת קימה בבקר או לעיסה. פגיעה במפרק הלסת: ייתכן על רקע מבני או שחיקת שיניים בלילה
יש לי כאב ראש ואני חושש שיש לי גידול במוח. גידול במוח: רבים חוששים שכאב ראש מלמד על גידול במוח, כשבפועל, גידול במוח יתבטא לרוב בתסמינים אחרים קודם שייגרם כאב.
יש לי כאב ראש ורושם שזה מהעניים. הולך להחליף משקפיים. הפרעות בחדות הראיה, שמצריכות החלפת משקפיים, אינן סיבה לכאב ראש.

 

כאבי ראש ראשוניים 

כאבי ראש ראשוניים מתחילים בדרך כלל בגיל צעיר וילדים סובלים מהם כמו מבוגרים. הם נובעים מסיבה שאינה תמיד ידועה, ייתכן על רקע בסיס גנטי-משפחתי, ובדרך כלל הוא אינו נובע ממחלה. צורות הכאב השכיחות ביותר הן מיגרנה או כאב ראש תעוקתי.

 

הכאב שלי והתסמינים הם:   גורם אפשרי:
כאב הראש מתחיל בעצמה חלשה ומתגבר עד כאב חזק מאוד. הכאב מופיע בדרך כלל בחצי ראש, יותר באזור הגבה והרקה, ועלול להתפשט לכל הראש. הכאב מופיע בצורה של דפיקות פטיש כמו פעימות הלב. עם התגברות הכאב  ייתכן ויופיעו בחילה והקאה וכן רגישות לאור, לרעש, ולעיתים גם לריח. הכאב נמשך לפחות 4 שעות, ועד 3 ימים. שינויים הורמונליים, עודף או חוסר שינה, ומתח יכולים לעורר התקף מיגרנה. יש לי כאבים כאלו כמה פעמים לפחות כל שנה.

 

מיגרנה.
תוקפת יותר נשים והיא צורת הכאב המוכרת יותר בגלל הסבל הגדול שהיא יכולה לגרום. זהו שם נפוץ מאוד, אבל, לא כל כאב ראש חזק הוא מיגרנה.
דבר ראשון מתחילה הפרעה בראיה. כמו סינוור או נקודות אור מנצנצות או קווים כמו ברקים. או כתם כהה. זה יכול לגדול ולהתפשט ונמשך 10-30 דקות וחולף ואז מתחיל הכאב כמו שתואר למעלה. מיגרנה עם אורה.
הפרעה חשמלית שקורית ב 25% ממי שיש לו מיגרנה. האורה היא תסמין מוקדם שלפני הכאב ויכולה להיות גם של שיתוק הפרעה בדיבור או נימול.
כאב הראש מתבטא בתחושת לחץ וכובד האופפת את כל הראש או כחגורה סביבו. הכאב  מציק אך לא עד פגיעה קשה בתפקוד. אין לי לרוב בחילות ורגישות לגירויי אור ורעש. הכאב נמשך בין חצי שעה למספר שעות, ויכול להופיע גם כמה ימים בשבוע. כאב ראש תעוקתי.
כאב לא ספציפי שלא מלמד על הגורם לו. יכול להיות ממתח שרירי, בעיה צווארית, מתח נפשי, מחלה אחרת.
בעבר היה לי כאב ראש מדי פעם, אבל עם הזמן התפתח לכאב כמעט כל יום. על זה עוד יש החמרות מדי פעם. מתיש מאוד. כאב ראש כרוני.
עלול להתפתח ממיגרנה או כאב תעוקה ולהפוך לכאב כרוני.  גם שימוש יתר בתרופות ובמיוחד תרופות נגד כאב ראש יכולת לגרום לו
.
הכאב תוקף בפתאומיות ותוך דקות נהייה כאב נוראי.  מופיע תמיד בצד אחד של הראש, מרוכז עמוק בתוך העין, שיכולה להפוך לאדומה, דומעת, ובאותו צד של הכאב תהיה גם נזילה מהאף או נחיר סתום. הכאב נמשך בממוצע כשעה, אבל התקפות הכאב תכופות יותר ויכולות להיות עד שמונה פעמים ביום אחד. גורם לאי שקט ניכר ותשישות רבה. התקפי הכאב מופיעים במקבצים של כחודש, בעיקר בעונות המעבר, ולהעלם לאחר מכן עד לשנה הבאה. כאב ראש מקבצי (Cluster headache)
מופיע יותר בגברים צעירים ונחשב לכאב הקשה ביותר.
ביטוי הכאב דומה למה שתואר בכאב המקבצי. שונה בתדירות התקפים גבוהה עד עשרות ביום; כל התקף נמשך 10-30 דקות. מקבצי הכאב יימשכו כשבועיים. המיקרניאה פרוקסיסמלית
יופיע יותר בנשים; כאב שונה מהכאב המקבצי והוא יגיב לטיפול אחר.
המיקרניאה כרונית
כאב דומה אבל גם מרכיב של כאב יומי קבוע בין ההתקפים.
SUNCT כאב דומה לכאב המקבצי, אך כל התקף יכול להמשך עד דקה וייתכנו המון התקפים כל יום.
כאב פתאומי כמו דקירה חדה בקרקפת לשניות. פתאומי ומבהיל. לעיתים מאורע בודד ולעיתים בצרורות. כאב דוקר פתאומי [acute stabbing headache]. יתכן ונגרם מספזם של כלי דם או שריר. יש לו טיפול ייעודי.
תוך כדי מאמץ כמו משחק, ריצה או בחדר כושר, או 1-2 שעות לאחר מכן, מתחיל כאב ראש כללי מתחזק ומפריע מאוד. לא קורה ללא מאמץ כאב ראש ממאמץ
לעיתים נגרם ממתח שרירי או פעילות עצבית. הטיפול ממוקד.
כאב מופיע ב 1-3 בבוקר תוך שינה. חזק מאוד וללא כל תופעה מלווה. כאב היפני  Hypnic headache
מופיע בגיל מבוגר. ייתכן על רקע הפרעת שינה או הפרעה מטבולית. קפה עוזר.
כאב שממוקד בפנים בלחי ליד האף או שיניים טוחנות. חד מאוד, כמו זרם חשמל לשניות. יכול להתעורר בכל לעיסה או דיבור וגורם סבל ניכר.   טריגמינל נוירלגיה
מופיע בני 50 ומעלה מפגיעה בשורש העצב הטריגמינלי וניתן לטפל בו בתרופות או גם בניתוח. לקריאה נוספת 

 

 

 

 

 

:

ישנם עוד סוגים רבים של כאב ראש שהינם פחות שכיחים, כמו כאב ביחסי מין, כאבים ממפרק הלסת, ואחרים.  על כלל צורות הכאב הללו תמצאו מידע באתר זה. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם