טריגמינל נוירלגיה: כאב הפנים החזק שתוקף בגיל מאוחר

טריגמינל נוירלגיה היא מצורות הכאב החזקות והקשות שקיימות. ברוב המקרים מופיע הכאב באנשים מעל גיל 50 אבל הוא יכול להתחיל בכל גיל וגם בילדים. מה הגורמים לו ומה האופציות הטיפוליות?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הפנים, הם כרטיס הביקור שלנו. לכן, כשמופיעים כאבים בפנים, הרגישות לכאב חזקה מאוד והרגשת הסבל והפגיעה רבים מאוד. טריגמינל נוירלגיה היא אחת מצורות הכאב החזקות והקשות שקיימות בכלל. על פי רוב מופיע הכאב באנשים מעל גיל 50 אבל הוא יכול להתחיל בכל גיל וגם בילדים. 

פתאום, על רקע תפקוד מלא והרגשה כללית טובה, מתחילים כאבים דוקרים בפנים, חזקים מאוד. הכאב מתואר כמו זרם חשמלי, ברק, כמו סכין שחופרת בפנים, או כמו טיפול שיניים ללא הרדמה (!). הכאב כל פתאומי וחזק עד שהפנים מתכווצים ומתעוותים. התקפת הכאב נמשכת מספר שניות עד 2 דקות ומותירה את הסובל מבוהל  ותשוש.

מקור הכאב הוא בעצב האחראי על תחושת הפנים, עצב מספר 5 ששמו הטריגמינוס. עצב זה מורכב מ-3 זרועות המעבירות את התחושה מהפנים למוח. הכאב מופיע על פי רוב בשטחה של זרוע מס' 2 [מקסילרית; תכלת] או 3 [מנדיבולרית; אדומה]. כשהזרוע העליונה הנושאת תחושה מאזור המצח וקרקפת בדרך כלל אינה מעורבת [אופטלמית; ירוקה].

הכאב בטריגמינל נוירלגיה מופיע בצורה אופיינית רק בצד אחד של הפנים ותמיד שם. הוא קורה בעיקר בלסת מעל השיניים הטוחנות, בצד האף או הסנטר. פחות שכיח כאב באזור שקרוב לאוזן או מעל קו הגבה. פיזור הכאב הוא בהתאמה לזרוע העצב הטריגמינלי שנפגעת.

התקפות כאב כאלו יכולות לחזור על עצמן ללא התראה מוקדמת, פעם או כמה פעמים ביום, ועד כל כמה חודשים. לעיתים יש הפסקה של חודשים שונים ופתאום הכאב חוזר לתקופה מסוימת ויכול להעלם שוב. יש מי שסובלים מכאב כזה בצורה כרונית.

 מרבית הסובלים מתופעה זו יגלו שישנן נקודות מסוימות שכאשר נוגעים בהן מעוררות מידית התקף כאב. אופייני שבזמן מגע בפנים, גילוח, צחצוח שיניים, בליעה, דיבור ואפילו בגלל משב רוח, יש מגע בנקודות אלו ומתעורר כאב. התוצאה היא, שמפחד ההתקף הבא, מפתחים הסובלים ממנו התנהגות המבוססת על הימנעות ממגע בנקודות אלו. למשל, לא מתגלחים, מצחצחים שיניים בצד אחד, אוכלים פחות (ויורדים במשקל), יוצאים מהבית עם צעיף על הפנים ויש כאלו שאפילו מפחדים לדבר. מצב זה כמובן שגורם לפגיעה קשה באיכות החיים.

ממה נגרם הכאב בטריגמינל נוירלגיה?

האבחנה נעשית על ידי תיאור הכאב האופייני ובדיקת המטופל. בטריגמינל נוירלגיה אופיינית, הבדיקה תקינה ואין עדות לפגיעה בעצב. תתכן גם טריגמינל נוירלגיה שהינה משנית למחלות אחרות וגם בצעירים. במצבים אלו יכולה להיות בדיקה נוירולוגית שאינה תקינה. ברוב המקרים תבוצע הדמייה של המוח. בדיקת הבחירה היא MRI של המוח שמטרתו להראות אם יש ממצא דלקתי, או גורם שלוחץ על העצב ונוכחות כלי דם לידו.

קרוב לוודאי שהעצב נפגע בנקודה מסוימת מלחץ, מתיחה, ניוון או תהליך דלקתי. שכיח לראות פגיעה גם מכלי דם שעובר סמוך (ראו תמונה) וייתכן ופעימות כלי הדם גורמות לפגיעה במעטפת העצב ואז כמו בחוט חשמל גלוי ייתכנו 'קצרים' שיועברו ככאב. היות שצורת פגיעה זו לוקחת זמן, מרבית הסובלים מטריגמינל נוירלגיה הם בני 50 ויותר. 

הטיפול בטריגמינל נוירלגיה

האופי המיוחד של הכאב, פתאומי וקצר, מצביע שמקור הכאב בהתפרקות חשמלית לא תקינה בעצב. הטיפול לכן מתבסס על תרופות המייצבות את הפעילות החשמלית של מערכת העצבים. המטרה היא לשלוט בכאב באופן מוחלט.

איזור הכניסה בניתוח
לאחר הזזת המוח בכף משיכה, מתגלה מוצא העצב הטריגמינלי וכלי דם שנוגע בו וייתכן וגורם לו לנזק. 

תרופות

התרופה שנמצאה היעילה ביותר לטיפול בטריגמינל נוירלגיה היא קרבהמזפין (טגרטול, טריל).  יש להתחיל במנון קטן של התרופה, לא יותר מ-50-100 מג' בתחילה ולעלות אלט במינון לפי היכולת כל 1-2 ימים.

נטילה של מנה גדולה מתרופה זו יכוה לגרום לסחרחורת קשה ואי יציבות שיביאו להפסקת השימוש בה. עליה איטית מונעת הפרעות אלו. המנון היעיל הממוצע עומד על 600-800 מג' ליום. אבל הוא משתנה מאדם לאדם. המינון היעיל הוא המינון שעובד עבורך (גם 1800מג').

כדאי להיות בקשר עם הרופא שינהל את הטיפול ובמידה ואין הקלה מספקת להוסיף תרופות אחרות. ניתן לשלב נוירונטין, שגם היא תרופה נוגדת כפיון ופעולת מהר יותר מקרבהמזפין (אבל יעילה פחות) או אחרות כמו פרהגאבאלין. או בקלופן.  למשככי כאב אין מקום בהפרעה זו. לגבי קנביס אין כל מידע מדעי. אם אבל נוסו תרופות ולא היו יעילות, אין כל ספק שלפני ניתוח יש מקום לנסות קנביס.

ניתוח

 לחולים שלא נעזרים בטיפול זה, או שהתרופות גורמות לתופעות לוואי או שיש כאב כרוני שלא נפסק, יש מקום לשקול ניתוח. הניתוח נעשה רק אם מזוהה בהדמייה כלי דם סמוך לעצב והוא קרוי מיקרו-וסקולר דה-קומפרשן [MVD]. זהו ניתוח נוירוכירורגי עם כניסה באחורי הראש ובו נעשית הפרדה בין העצב הטריגמינלי וכלי הדם לידו. הניתוח יכול להביא לדיכוי הכאב לתקופה של שנים. 

הקרנה

 טיפול חדש שבו נעשית מבחוץ הקרנה של בסיס העצב הטרגמינלי. בשלב זה לא מוכרת פעולה זו בסל הבריאות והיא מתאימה למי שנכשלו אצלו תרופות או שלא ניתן לבצע אצלו ניתוח.

פעולות אחרות

בעבר בוצעו טיפולים על די הזרקות בחומרים שפגעו בעצב או בגירוי חום. מקובל להניח היום שהסיכון מול היעילות בפעולות אלו גבוה מאשר הטיפולים שהוזכרו מעלה ועל כן הן מוגבלות למי שלא ניתן לבצע אצלו את הטיפולים הקודמים. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם