איך מבדילים בין מיגרנה ובין כאב ראש ממתח?

כאב ראש תעוקתי יכול להיווצר מתנוחה לא טובה, מתח בצוואר ובעורף, לחץ נפשי ואפילו החמצה של ארוחה אחת. בשונה ממיגרנות מיקום הכאב והעוצמה שלו הם שונים וכך גם הטיפול בו

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

כאב ראש תעוקתי הוא הצורה השכיחה ביותר של כאב ראש – הפרעה שכיחה מאוד שכמעט כל אדם חווה אותה ויודע במה מדובר. אבל, בשליש מכל האנשים כאבי ראש אינם דבר חד פעמי אלא הפרעה שחוזרת ונשנית במהלך חייהם. באנשים אלו הכאב יכול לגרום לסבל רב ולשבש בצורה ניכרת את חיי האדם ולהפחית את איכות החיים. 

בגלל השכיחות הרבה של כאבי הראש היה במשך זמן רב מקובל לחשוב ש"ככה זה". שכאב ראש זה "דבר נורמלי" ו"שצריך ללמוד לחיות עם זה". כעת ברור שכאבי ראש הם מההפרעות הרפואיות השכיחות ביותר, שגורמות לסבל רב ונטל כלכלי ניכר. בהתאם מתייחסת אליהם הרפואה בכובד ראש ומציעה היום טיפול יעיל לכל סוגי כאב הראש, בתרופות, במניעה ובאמצעים נוספים. אנו מכירים צורת רבות של כאבי ראש, כאשר מיגרנה וכאב ראש התעוקתי הם השכיחים ביותר. 

השם כאב ראש תעוקתי מגיע משמו האנגלי Tension Headache. שם זה מתייחס למחשבה הראשונית שכאב ראש זה נגרם כתוצאה ממתח בשרירי העורף והצוואר. בתרגום לעברית קיבל כאב הראש את השם "כאב ראש ממתח", אולם כדי שלא יסתמן כאילו מדובר בכאב ראש ממתח נפשי, מקובל לקרא לו כאב ראש תעוקתי. 

תיאור הכאב 

המיקום: לכאב הראש התעוקתי אין מקום מיוחד שבו הוא מופיע וצורותיו שונות בין האנשים. הוא יכול להיות מפושט בכל הראש, או בצורת חגורה סביב הראש, מרוכז בקודקוד או במצח או מעל העיניים ולעיתים הוא יכול להופיע בחלק האחורי של הראש. לעיתים אנשים יתארו שהוא נודד ומשנה את הצורה שלו מפעם לפעם.

צורת הכאב: הסובלים מכאב תעוקה מתארים תחושת לחץ עמום עם אי נוחות בראש, או כאב לוחץ או תחושה של כובד או משקל על הראש, על המצח או על העיניים. הכאב יכול להמשך בין 30 דקות ועד כמה ימים ברציפות. זהו כאב בעצמה קלה עד בינונית ומרבית האנשים הסובלים ממנו ממשיכים לתפקד. עם זאת, הכאב בהחלט יכול להפריע לתפקוד ולריכוז. כאב הראש התעוקתי אינו מלווה בדרך כלל בתלונות נוספות, אבל אם הוא יגיע לעצמה חזקה תתכן בחילה או רגישות מסוימת לאור. 

התדירות: הכאב יכול להופיע בתדירות משתנה. רבים מאתנו מכירים את הכאב וזוהי צורת הכאב שמרחשת לרוב לאחר צום ממושך או חוסר שתיה. בהתאם, רבים ידעו שהם סובלים כמה פעמים בשנה מכאב כזה. אבל יש מי שאצלם הכאב תדיר ויכול לקרות כמה פעמים בחודש ועד כל יום בצורה כרונית.

כאב הראש התעוקתי, כמו גם כאבי ראש אחרים יכולים להופיע במבוגרים ובילדים ללא מחסום גיל.

בציבור השתרש מנהג לקרוא לכאב ראש חזק "מיגרנה", אך זו טעות. מיגרנה היא צורה מיוחדת של כאב ראש ויש חשיבות רבה להבדיל בין שני סוגי כאב אלו היות ולכל אחר מהם יש גורמים שונים וטיפול שונה. ההבדלים וכיצד ניתן לדעת אם מדובר בכאב ראש תעוקתי או מיגרנה מוצגים בטבלה הבאה:

ההבדלים ביו כאב ראש תעוקתי ומיגרנה:

מיגרנה כאב ראש תעוקתי
מיקום הכאב בדרך כלל בצד אחד של הראש, בחלק הקדמי של הראש מפושט בכל הראש, או בשני צידי הראש, כחגורה סביב לראש
אופי הכאב פעימות כמו דופק הלב כאב עמום בצורת לחץ
עצמת הכאב כאב חזק מאוד שמשבש את התפקוד כאב שניתן להמשיך ולתפקד איתו
משך הכאב (ללא טיפול) לא פחות מ-4 שעות ועד 3 ימים  משתנה. בין 30 דקות ועד כמה ימים
תופעות המלוות את הכאב בחילה ועד הקאה, רגישות לאור, לרעש ולריח לעיתים רגישות קלה לאור או בחילה
קשר למחזור החודשי באשה ייתכן ייתכן
הטיפול בכאב בתרופות מיוחדות למיגרנה  במשככי כאב ואמצעים אחרים
קשר גנטי כנראה שיש כנראה שאין

  

מה גורם לכאב תעוקתי?

כאב ראש תעוקתי הוא דבר לא ספציפי. כלומר, הרבה מאוד הפרעות וסיבות יכולות לייצר את אותה צורת כאב בדיוק. בהתאם, הכאב עצמו לא מלמד מה הסיבה לו ולכן נדרשת עבודת הערכה ובדקה אצל רופא להבין ולשלול גורמים לכאב. חשוב לשים לב שכל כאב ראש חדש דורש בירור רפואי מלא, שכן כאב ראש תעוקתי הוא לעיתים סימן של מצב רפואי מורכב. בהתאם לכך, אם הכאב חדש ולא נבדקתם בנושא זה, יש לבצע בדיקה והערכה רפואית. בנוסף, אנו יודעים היום שהפרעות בראייה, יתר לחץ דם או סינוסיטיס כרוני אינם מהווים סיבה להתפתחות כאב ראש תעוקתי. 

בתחילת הדרך הייתה מחשבה שכאב זה נגרם ממתח (tension) של שרירי הצוואר. המילה המקבילה בעברית ל-tension היא מתח, אולם בעברית משמעה של מילה זו בהקשר הרפואי הוא מתח נפשי. היות וזו אינה הכוונה, נקרא הכאב תעוקה (ועדיין תראו תרגומים ל- "כאב ראש ממתח" או "מתחי") . בהמשך הסתבר שמתח בשרירים גורם לכאב רק בחלק מהאנשים ובכל מקרה השם נותר. 

מתח בשרירי הצוואר והשכמות

מתח כזה יכול להיווצר על רקע תנוחה לא תקינה לאורך זמן. למשל ישיבה כפופה, עמידה לא מאוזנת או לעיתים באנשים עם עקמת. לעיתים יתפתח על רקע חבלה, קרע בגידים, תנועה לא נכונה ועוד. המתח בשריר יוצר אזורי מתח ורגישות שניתן למשש אותם והם מקרינים כאב למקומות אחרים. כך יכול שהכאב יוקרן מנקודה בצוואר אל המצח. כאבים אלו יכולים להיות בצד אחד או בשני צדי הראש. כאב דומה עלול להיגרם מבעיות במפרקי החוליות הצוואריות ואז גם ניתן למצוא מגבלה בסיבוב הראש.

הפרעה בתנועת מפרק הלסת

עשויה לגרום למתח בעיקר בשרירי הלעיסה וגם השרירים בצדי הראש. מפרק הלסת עשוי להיפגע מחריקת שיניים בלילה, מחלות מפרקים, מבנה הפה לאחר חבלות ועוד. הטיפול במצב זה יהיה דרך הרפיה שרירית או סד לילה או טיפול במפרק עצמו [לכתבה מלאה].

מחזור חודשי

המחזור החודשי מהווה זרז להתפתחות מיגרנה אבל גם של כאב ראש תעוקתי, כך שאם הכאב שלך מופיע סמוך למחזור החודשי לא בהכרח בכאב שלך הוא דווקא מיגרנה [לכתבה מלאה]. 

תרופות

תרופות שונות יכולות לגרום לכאב ראש. למעשה זוהי אחת מתופעות הלוואי השכיחה ביותר אולם רק חלק קטן מאוד יסבלו מכאב שיטריד אותם. מצד שני שימוש יתר בתרופות כוללות קודאין או טריפטנים המיועדת לכאבי ראש, יכולות לגרום להחמרת כאב והתפתחות כאב כרוני.

החמצה של ארוחה

תתפלאו אבל אפילו החמצה של ארוחה אחת יכולה להיות סיבה שכיחה ביותר לכאב ראש תעוקתי וגם הימנעות משתיה (בעיקר קפה) [לכתבה מלאה]. 

STRESS ICON
מתח יכול לגרום לכאב ראש

מתח נפשי

מתח נפש יכול להגביר את התדירות של כאב ראש תעוקתי וגם של כאבי ראש אחרים. מתח אינו מהווה על פי רוב את הסיבה הראשונית להתפתחות הכאב, אבל הוא בהחלט מחמיר כאב קיים. ישנם מצבים שבהם על פני השטח האדם מתפקד היטב. אבל מתחת לפני השטח תתכן מצוקה נפשית גדולה, שמודחקת ויוצאת אל פני השטח כסימפטום גופני כמו כאב ראש ממושך. זהו "מתח סמוי" ולעיתים הוא יכול להגיע לדרגה של דיכאון ממש. מצבים מסוג זה יכולים להיות גם בילדים שעוברים התעללות או במבוגרים שעברו התעללות בילדות; באנשים שמצויים במתחים קשים על רקע מחלת בן משפחה, מוות, גירושים וכו'. החשיבות הרבה של זיהוי מצבים אלו היא ביכולתנו לתת טיפול נכון ולהקל על מצב זה. למידע נוסף בתחום זה קראו בחלון 'המרפאה להעצמה גופנית'. 

טיפול בכאב ראש תעוקתי 

הטיפול מבוסס בראש ובראשונה על האבחנה הנוירולוגית. קודם כל יש לשלול גורמים מסוכנים לכאב. לצורך זה יש לבצע הערכה רפואית ועל פיה יוחלט על הצורך בבדיקת דם או הדמיה של המוח. אם נשלל גורם סכנה, יוצע לך טיפול המכוון בעיקר סיבה הגורמת. מעבר לזה כדאי לתת טיפל לכאב עצמו ולעיתים גם למתח המלווה אותו או לשלב התמודדות עם המרכיב הכרוני. מפה, שטיפול יעיל יכול להיות מורכב מכמה שיטות טיפול.

אם מזוהה  כאב שמקור במערכת השרירים ומפרקים של הצוואר, ניתן לטפל על ידי הפחתת המתח מהשריר הנגוע. ניתן להשיג הקלה על ידי לימוד של תרגילים למתיחה והרפיה של השריר, תוך שימוש בחום וקור לסירוגין. להקלה נוספת ניתן לבצע טיפול מקומי בשרירי על ידי הזרקה לנקודות השריר הכואבות במטרה להפסיק את פעולתן. 

כאבים שנובעים ממפרק הלסת יאובחנו בבדיקה ויבוצע צילום של מערכת המפרקים. אם יתברר שזה מקור הכאב ניתן לטפל על ידי סד שיניים לילי, הזרקות לשרירי הלעיסה או המפרקים ובמקרים מסובכים יותר ניתוח. 

במידה שעולה חשד שמדובר בגורם נפשי, יש לנסות לזהות את סיבתו ובהתאם להציע טיפול מתאים. למשל, אם מדובר בחרדה ניתן להפחיתה בשיטות הרפייה או תרופות. חשוב מאוד לדעת שהטיפול בכאב כרוני ממושך מחייב פעולה נגד מרכזי כאב במוח שמייצרים כאב בצורה כרונית. לצורך זה אנו נעזרים בתרופות שלהן יש יכולת לאזן פעילות מסוג זה. 

התרופות המשמשות לטיפול בכאב התעוקתי ניתנות כשילוב של נוגדי דלקת (אטודולק ודומיהם), משככי כאב וכאלו שמיועדות למנוע כאב כרוני נוגד. 

  • ילדים יכולים לסבול מכאב תעוקה בדיוק כמו מבוגרים. הם יכולים להגיב היטב לטיפולים מסוג ביופידבק בהן המטופל לומד להשתלט על הכאב תוך אימון מול מכשירים המודדים למשל את הדופק. מבין שיטות הרפואה המשלימה דיקור במחטים מהווה כלי עזר נוסף ויעיל לכאבים מסוג זה. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם