כאב הראש שמתחיל בכלל ממפרק הלסת

כאב פנים הנובע ממפרק הלסת הוא לרוב חד צדדי וממוקם בקדמת האוזן או מקרין ללחי. הכאב מורגש בעיקר בתנועות של המפרק והוא עלול לגרום לכאב עמום ותחושת אי נוחות קבועים

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הפנים, הם כרטיס הביקור שלנו. לכן, כשמופיעים כאבים בפנים, הרגישות לכאב חזקה מאוד והרגשת הסבל והפגיעה רבים מאוד. כתבה זו היא חלק מסדרת הכתבות על כאבים בפנים. 

את מפרק הלסת ניתן למשש בקדמת האוזן, בזמן פתיחה וסגירה של הפה. שינויים במבנה מפרק הלסת עלולים להתרחש בגלל מעמד לא תקין של השיניים (מילדות), לאחר חבלה, מחלת מפרקים ועוד. גם הפעלה מאומצת של המפרק עלולה לגרום לכאב, למשל אצל ילדים או מבוגרים הנוטים לחריקת שיניים. תוך כדי שינה, נסגר הפה בכוח עצום עד שנשמעת חריקת שיניים. בבוקר הם עלולים להתעורר עם כאב באזור הלחי ונוקשות בפתיחת הפה.

כאב באיזור הלסת ונוקשות בפתיחת הפה

הכאב הנובע ממפרק הלסת הוא בדרך כלל חד צדדי וממוקם בקדמת האוזן או מקרין קדימה ללחי. הכאב מורגש בעיקר בתנועות של המפרק – אכילת דברים קשים, נגיסה או גם בדיבור. הוא יכול להגביל את יכולת פתיחת הפה והאכילה, והוא עלול לגרום לכאב עמום ותחושת אי נוחות קבועים.  

אבחנת הכאב

בבדיקה עלולות להתגלות שיניים שחוקות, ניע לא סימטרי בתנועת מפרקי הלסת, מפתח פה מוגבל או לא ישר וכאב במישוש המפרקים. ניתן גם לצלם את המפרק כמו כל מפרק אחר. האבחנה מבוססת על הממצאים שתוארו בבדיקה וכן שלילת גורמים אחרים כמו כאב ממקור שרירי, מהלסתות או מתוך חלל הפה.

הטיפול בכאב

 במקרים שבהם מאובחנת חריקת שיניים ושחיקתן כגורם לכאב, יש מקום לטיפול בעזרת סד לילה. זהו מבנה פלסטי מותאם לפה שמונח על השיניים לפני השינה ומשמש כמו בלם מול סגירות הפה בכוח בעת השינה. ניתן גם לשלב לימוד הרפיה, טיפול פסיכולוגי או ביופידבק ללימוד שליטה או תרופות. במקרה הצורך, אם ישנה הגבלה ניכרת בפתיחת הפה וקושי ממש באכילה או דיבור, ניתן לשפר את פעולת המפרק בעזרת ניתוחים המבוצעים על ידי רופאי פה ולסת.

 

קישורים לכתבות קשורות
כאבים בפנים – סקירה כללית
כאב פנים ממקור שרירי

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם