כאב הפנים שנגרם בגלל יציבה לא נכונה

כשמדובר בכאב פנים שנגרם משרירים לא תמיד פשוט לזהות את מקור הכאב ואת הגורם לו. לעיתים יתפתח כאב כזה לאחר חבלה, תאונה, תנוחה לא או מתאימה. זה מה שאפשר לעשות

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הפנים, הם כרטיס הביקור שלנו. לכן, כשמופיעים כאבים בפנים, הרגישות לכאב חזקה מאוד והרגשת הסבל והפגיעה רבים מאוד. כתבה זו היא חלק מסדרת הכתבות על כאבים בפנים. 

כאב פנים שמקורו במערכת השרירים

גב תפוס היא תלונה מוכרת כמעט לכל אחד. כדאי לדעת שגם שרירים אחרים עלולים להיתפס. שרירים יכולים להקרין את הכאב כלומר הכאב יורגש במקום מרוחק מהשריר. למי שהמונח הקרנת כאב לא מוכר לו, הרי בוודאי יודע שבהתקף לב, הכאב מוקרן ליד. פעולת ההקרנה היא תוצאה של קישוריות במערכת העצבים ונראית במקומות שונים בגוף.

נקודות מתח שמקרינות לפנים

הגורם: בכאב שרירי הגורם לא תמיד מזוהה. בהרבה שרירים ניתן למשש נקודות מתח אולם לא תמיד הן גורמות להקרנת כאב. לעיתים יתפתח כאב כזה לאחר חבלה, תאונה, תנוחה לא מתאימה, קרע בשריר או על רקע מתח נפשי. בכלל המצבים הטיפול יהיה דומה. 

בתמונות המצורפות מודגמת הקרנה של כאב משרירים, כאשר המקום הרגיש בשריר מסומן ב X ופיזור הכאב שהוא מקרין מסומן באדום. האבחנה נעשית על פי פיזור הכאב ובדיקת השריר. 

תחושת הכאב תהייה בפנים, בצד אחד. הכאב השרירי יכול להיות עמום, מציק וטורדני, לעיתים הוא יהיה קשור לתנועה שמבצע השריר ולעיתים קבוע. לדוגמא:

  • שריר המסטר [למעלה מימין] יקרין כאב ללחי ולשיניים טוחנות.
  • שריר הטמפורליס [למעלה משמאל] יקרין כאב לשן קדמית  ולגבה. שני שרירים אלו קשורים למערכת הלעיסה.
  • שריר הצוואר, סטרנוקלאידומסטואיד, [תחתונה ימין]  יכול להקרין כאב אחורי הראש, מעל הגבה, וללסת באותו צד.
  • שריר הפטריגואיד יקרין כאב ללחי ולקדמת האוזן באותו צד.

 

הטיפול: מבוסס על שיטות לטיפול שרירי, שכוללות, עיסוי מקומי, קירור, דיקור מוקדי של נקודות המתח בשריר, דיקור כולל הזרקה, או הזרקת חומרים כמו בוטוקס. כאשר יש לכאב מרכיב כרוני יינתן טיפול ייעודי למרכיב הכרוני, על פי רוב בתרופות או שיטות הרפייה כמו היפנוזה וביופידבק.

קישורים לכתבות קשורות:
כאבים בפנים – סקירה כללית
כאב פנים עצמוני קבוע 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם