הכאב הכרוני בפנים שגורם ללוקים בו לסבל רב

כאב פנים עצמוני קבוע מגיע ממקום אנטומי לא ברור והוא נחשב לכאב קשה מאוד. מה המאפיינים של הכאב הספציפי הקשה הזה ואילו טיפולים מקובלים כדי להתמודד מולו? הנה כל התשובות

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הפנים, הם כרטיס הביקור שלנו. לכן, כשמופיעים כאבים בפנים, הרגישות לכאב חזקה מאוד והרגשת הסבל והפגיעה רבים מאוד. כתבה זו היא חלק מסדרת הכתבות על כאבים בפנים. 

כאב פנים עצמוני קבוע הוא כאב שלא מגיע ממקום אנטומי ברור. זוהי צורת הכאב השכיחה ביותר מכלל הכאבים בפנים (למעט בעיות שיניים) והיא צורת כאב קשה מאוד. לכאב אין מיקום אופייני והוא יכול להיות בכל מקום בפנים, חד צדדי או דו צדדי ולעיתים משנה את מקומו.  הוא יתואר בצורת לחץ, או דקירה, או שריפה, ויש לו נטייה להיות כאב כרוני קבוע. בניגוד לטריגמינל נוירלגיה או כאבים אחרים בפנים, לכאב הזה אין כל תסמינים מלווים. אין הפרעה בשיניים בבליעה או אכילה או בשרירים והוא אינו נובע ממפרק הלסת.

מצד אחד זהו כאב כרוני ועוצמתו נמוכה מכאב חד, מצד שני הוא כל הזמן שם. הנוכחות הקבועה של כאב בפנים גורמת לסבל ניכר ויכולה להביא לפגיעה תפקודית קשה מאוד. הכאב וצורתו אינם מלמדים על מקור ברור וגם הבדיקה לא מעלה כל חסר עצבי או אחר שיכול להסביר את מקורו. לכן הוא קיבל את השם עצמוני (מגיע מעצמו). כאב עצמוני בגוף אינו דבר נדיר. בכלל בכאב די שכיח שלא תמיד אנו מזהים את סיבתו, כשהמשמעות היא שאין נזק מבני במערכת העצבים או מבנים אחרים. כלומר, אין דלקת, גידול, קרע, שבר או דומה. במקביל, נראה שהגורם להפרעה הוא תפקודי, כלומר, מערכת הכאב אינה מתפקדת בצורה מיטבית ויוצרת כאב במקום בריא.

הפרעות מסוג זה קורות בצורה לא נדירה בגוף ומתבטאות בצורות שונות של כאבים. חשוב לציין כאן שמערכת הכאב בגוף היא חלק מתוך מערכות הרגש. לכן מאוד שכיח שכאב כזה יתבטא גם בשינו במצב הרגש. בנוסף, בגלל חוסר ההקלה בכאב והסבל הממושך, יוכל להגרם שינוי במצב הרגש. בכל מקרה נקודות אלו נלקחות בחשבון בתכנון הטיפול.

השפעת הכאב: כאב כרוני שמציק בצורה קבועה גורם לסבל ניכר ויכול להביא לפגיעה תפקודית קשה. בכאב פנים – מקום רגיש מאוד – השפעה זו אפילו גדולה יותר. באנשים הסובלים מכאב כרוני ובמיוחד אם אין הקלה מספקת בכאב, תיתכן ירידה במצב הרוח עד דיכאון. זה יכול  להביא לאובדן עיניין בדברים, קושי בעבודה, הסתגרות והתרחקות מחיי חברה ומשפחה, וירידה כללית במצב התפקודי. קשה לחיות עם כאב כרוני.

הטיפול בכאב העצמוני

ההתייחסות לכאב נעשית לכל המרכיבים במקביל כדי להשיג הצלחה ונעשה כאן טיפול משולב:

תרופות: נעשה שימוש בתרופות שיש להן יעילות במרכיב כאב כרוני. נוגדי דיכאון טריציקליים (אלטרולט, אנאפרניל, דוקספין ואחרים) או פרהגאבאלין (ליריקה). אם המרכיב הרגשי גבוה ישולבו תרופות שיש להן אפקט נפשי כמו דולוקסטין (סימבלטה). לחילופין ישולבו תרופות קבוצות אלו עם נוגד דכאון מקובל. ניתן לרשום קנביס בהפרעה זו כמקובל, לאחר כישלון תרופתי. 

טיפול התנהגותי: מטרתו להביא ליכולת שליטה עצמית בכאב. הטיפול נעשה בעזרת ביופידבק או טיול בהיפנוזה.

פסיכותרפיה: מטרתה להעניק עזרה דרך תמיכה בחלק הרגשי של הכאב.

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם