כאב השיניים הכרוני שבכלל מגיע מהמוח שלכם

אם אתם סובלים מכאב ממוקד בשן אך רופא השיניים לא מוצא את הסיבה, ייתכן ויש לכם אודונטלגיה. מדובר על כאב כרוני, עמום ושורף. מה ניתן לעשות כדי להפטר מהכאב המטריד?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

הפנים, הם כרטיס הביקור שלנו. לכן, כשמופיעים כאבים בפנים, הרגישות לכאב חזקה מאוד והרגשת הסבל והפגיעה רבים מאוד. כתבה זו היא חלק מסדרת הכתבות על כאבים בפנים. 

כאב פנים ממקור השיניים

כאב שיניים הוא כאב ממוקד שהמטופל יכול להצביע על מיקומו בוודאות. לרוב מדובר בכאב חדש והתסמינים שמלמדים על הפרעה בשן וסביבתה כמו רגישות לחום או קור, קושי בלעיסה על המקום הכואב ונפיחות מקומית, יפנו מהר לרופא השיניים. השן עצמה עשויה להיות מקור הבעיה, או החניכיים סביבה או הריריות. במקרה שהכאב חד מאוד וקצר, ונגרם רק בלעיסה או ניקוש על השן, ייתכן ומדובר בסדק בשן. להפרעות אלו יינתן טיפול ממוקד והכאב צפוי לחלוף במהירות.

אם לעומת אלו יש לך כאב ממוקד בשן או סביבתה, אך רופא השיניים לא מוצא כל הפרעה בבדיקת השן וצילומי הפה, ייתכן ויש לך כאב יוצא דופן: אודונטלגיה. אמנם הכאב יכול להיות ממוקד ליד שן מסוימת, אבל צורתו כרונית יותר, עם כאב קבוע, עמום, שורף או לוחץ. זהו כאב מטריד מאוד שלא מרפה.

מה גורם לכאב?

 לעיתים יתפתח כאב כזה כתוצאה מפגיעה עצבית מקומית אולי לאחר טיפול שורש או עקירת השן. במקרים אלו זוהי מעין צורה של 'כאב פאנטום' במקום העקירה. אבל, אצל מרבית האנשים עם הפרעה כזו, אין למעשה פגיעה עצבית ואנחנו משערים שמקור הכאב במצבים אלו הוא הפרעה בתפקוד מערכת הכאב במוח.  

בדיקות נדרשות

 במצבים אלו נדרשת הערכה של רופא השיניים לשלול הפרעה ממוקדת; לבצע הערכה של מערכת מערות הפנים ועצמות הלסת; ובירור רפואי כללי. במקביל תבוצע הערכה אם מדובר בכאב ממפרק הלסת או משרירי הפנים. במידה ואלו נשללים, ייתכן ומדובר ב"כאב פנים עצמוני קבוע".

מה ניתן לעשות?

חשוב לדעת – אם לא נמצא דבר, אסור להתפתות לעקור את השן. לעיתים הכאב כל כך מטריד ותרופות לא מקלות, עד שאנשים דורשים ועוקרים את השן ליד הכאב. במרפאתי ישנם עשרות אנשים שבייאושם מהכאב הלא מוסבר עקרו שיניים. והכאב נמשך. מומלץ לבצע הערכה אצל רופא מומחה בתחום הכאב בפנים, לפני ביצוע כל פעולה שאין ממנה חזרה. הטיפול מבוסס על שילוב טיפולים להשגת יעילות מירבית – קראו בהרחבה על הטיפול בפרק 'כאב פנים עצמוני קבוע'. 

בשלב זה מתנהל במרפאת כאב ראש באיכילוב מחקר לאפיין ולהבין מקור צורת כאב זו, באנשים הסובלים מכאב בפנים שעקרו שיניים בגלל הכאב. 

קישורים לכתבות קשורות
כאב פנים סקירה כללית
כאב פנים עצמוני קבוע

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם