המדריך המלא: טיפול תרופתי בהתקף מיגרנה

איזה תרופות ומשככי כאבים אפשר למצוא בשוק היום כדי לטפל במיגרנות וכאבי ראש קשים? מה נחשב מבחינת הרופא להצלחה טיפולית ומה אנחנו צפויים לראות בעולם הרפואה בעתיד? כל התשובות בפנים

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

מיגרנה היא צורה של כאב ראש חד צדדי קשה, מלווה בבחילה, הקאה ורגישות לאור ורעש. ללא טיפול, יכול ההתקף להמשך כמה שעות ועד כמה ימים. התקפי המיגרנה נשנים בתדירות שונה בין האנשים, בין אחת לכמה חודשים, אחת לחודש ועד 2 ויותר בשבוע. לאחר שהרופא יאבחן שאכן  מדובר במיגרנה יוצע לכם טיפול, כשהשלב הראשון בטיפול התרופתי הוא מתן תרופה שתוכל להפסיק את ההתקף כמה שיותר מהר. השלב השני הוא למנוע שההתקפים יחזרו ולצורך זה למי שסובל מעל 4 התקפים בחודש או שיש התקפים ממושכים מאוד, יוצע טיפול מונע.

חשוב לדעת שאין טיפול 'חזק' ולא כדורים 'חלשים'. הטיפול בכאב מכוון על פי עוצמת הכאב והמגבלה שהוא גורם כשהמטרה הנה להפחית את הסבל ולאפשר למטופל לחזור מהר ככל שניתן לתפקוד. החלטת הרופא על איזו תרופה לבחור תלויה לכן בעוצמת הכאב ובתופעות הלוואי הצפויות של התרופה.

הטיפול בכאב מכוון על ידי עוצמת הכאב

כללי שימוש בתרופות:

  • תרופה יש ליטול על פי המנון המקובל בה. 
  • במידה וידועה לך על אלרגיה לתרופה, אין להשתמש בה. 
  • בהריון והנקה יש לברר אם מותר ליטול את התרופה.
  • במי שמשתמש בתרופות אחרות יש לברר אם ניתן לשלב ביניהן

איך מוגדרת הצלחה בטיפול?

ההגדרות להצלחת טיפול המתוארות כאן הן שלי ומשמשות אותי בהחלטה אם טיפול יעיל או אינו מספק.טיפול מוצלח בהתקף מוגדר כאשר הכאב והתופעות האחרות שבמיגרנה מוקלות בצורה משמעותית תוך חצי-שעה מנטילת התרופה. משך הזמן שנדרש למטופל לחזור לתפקוד מהווה גם הוא מדד להצלחת הטיפול. טיפול מוצלח במניעת המיגרנה מוגדר כאשר תדירות ההתקפים יורדת לכאב קל אחד בחודש. 

תרופות לטיפול בהתקף מיגרנה 

הכאב החזק של המיגרנה גורם לאנשים רבים להשתמש בתרופות משככות כאב ופעמים רבות מנסים מה שיש בבית. מה שקובע הוא מה שעוזר

כללי הטיפול:

כלל המפתח הוא להשיג הקלה בכאב תוך חצי שעה-שעה כך שאפשר לשוב לתפקד. אם הצלחת להשיג מדד זה, המשיכו באותו טיפול.

תרופות יכולות לעבוד ב-60-80% מההתקפים. אם אין הקלה יש ליטול מנה נוספת תוך כשעתיים. 

במיגרנה קלה עד בינונית ניתן להשתמש במשככי כאב או נוגדי דלקת.

במיגרנה בעצמה בינונית-קשה או עם הפרעה משמעותית בתפקוד, מומלץ להשתמש מהתחלה בתרופות שפותחו במיוחד לטיפול במיגרנה (טריפטנים וג'פנטים).

ניתן לשלב תרופות להשיג יעילות טובה יותר (יש להתייעץ עם רופא). 

התרופות יעילות ב-60-80% מהמקרים.

התרופות מחולקות לקבוצות הבאות כאשר מצוין שם החומר ובסוגריים תרופות המכילות אותו:

תרופות בעלות פעולה כללית נגד כאב

בקבוצה זו מצויות תרופות שפעולתן נגד כאב אינה ספציפית, כלומר, הן פועלות על סוגים שונים של כאב ובין היתר גם כאב ראש. השימוש בתרופות אלו מומלץ במקרים של מיגרנה בעוצמה קלה ועד בינונית. התרופות השכיחות בקבוצה זו הן: 

משככי כאב כלליים: 

פאראצטאמול (אקמול, דקסמול וכמרכיב נוסף בתרופות אחרות): ניתן להשתמש בה גם אצל ילדים וגם בשלבים מסוימים במהלך הריון. מצויה ככדור, ככדור מסיס או כסירופ.

דיפירון (אופטלגין): מצויה בצורת כדור או טיפות לשתיה.

תרופות משולבות נמצאו יעילות יותר מאשר כל תרופה בנפרד. אלו כוללות בדרך כלל פאראצטאמול, אספירין וקפאין (אקמול פוקוס, אקסדרין, אקסידול). 

תרופות אופיואידיות חלשות. מכילות אופיואידים [נגזרות מורפין], ממכרות, ונדרש מרשם:

תרופות המכילות קודאין (קודאקמול, קודיסל, רוקל, רוקסט, מיגרלב) מיועדות לטיפול בכאב בינוני ויותר. השימוש בתרופה זו כדאי שיהיה תחת פיקוח רפואי היות ונטילת יתר ממנו עלולה לגרום להתמכרות וכן להתפתחות כאב ראש כרוני!

טרמדול (טרמדקס, טרמל, זלדיאר). תרופות אופיואידיות חלשות. יעילות לכאב חריף ויעילותן במיגרנה אפשרית אך אינה מוכחת.

תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים – NSAID

זוהי קבוצה גדולה של תרופות בעלות יכולת פעולה על דלקות (לא זיהומיות) ויש להן פעולה נוגדת כאב. תרופות אלו משפיעות על מקומות שונים בגוף והשפעתן לכן אינה רק על כאב. יש להתייעץ עם רופא לפני נטילתן ובמיוחד במי שסובל מצרבת או כיב קיבה, מחלת ריאות, כליות, הפרעות בקרישת הדם, רגישות לחומרים אלו ולגבי שימוש במהלך הריון וילדים.
אין הבדל משמעותי ביון התרופות מבחינת היעילות. חשוב לדעת ששימוש ארוך טווח בתרופות אלו נקשר להתפתחות תופעות לוואי במערכת הלב ולכי הדם. בהתאם מומלץ להשתמש בהן לתקופות קצרות עד שבועיים ברצף, ובהשגחת רופא בלבד. מיועדות לכאב מיגרנה קל עד בינוני. דוגמאות לתרופות מקבוצה זו הן:

נוגדי דלקת ותיקים: אספירין: התרופה הכי נפוצה בעולם לטיפול בכאב. איבופרופן (אדוויל, אדקס, ארטופן, נורופן); נפרוקסן (נרוצין, נקסין); אינדומטצין (אינדומד, אינדוביס). 

נוגדי דלקת חדשים: אלו תרופות בעלות השפעה פחותה על רירית הקיבה וסיכוי מופחת להתפתחות כיב קיבה: אטודולק (אטופן), אטוריקוקסיב (ארקוקסיה), נבומטון (נבוקו) ואחרות. באלו ניתן להיעזר גם בטיפול המונע. 

תרופות בעלות פעולה ספציפית במיגרנה

בניגוד לקודמות, תרופות אלו מיועדות לטיפול במיגרנה בלבד והן משפיעות בתהליך הדלקת במיגרנה ועוצרות אותו. התרופות ממוקדות מטרה ולכן השפעתן על אברים אחרים בגוף פחותה. התרופות ניתנות במרשם רופא בלבד והן מיועדות למיגרנה בעוצמה בינונית וקשה. אם יש לך התקף מיגרנה קשה, אלו התרופות שאיתן יש ליטול ראשונות.

תרופות ממוקדות מטרה. אישה מחזיקה תרופות

טריפטנים

 התרופות פועלות במנגנון המדמה את פעולת הסרוטונין במוח (חומר שהוא מתווך בין תאי עצב), ועל ידי כך בולמים את תהליך הדלקת במיגרנה. השפעתן היא לכמה שעות וכאב עשוי לחזור תוך 24 שעות. בארץ מצויות 5 תרופות מסוג זה: סומאטריפטן (סומטרידקס,אימיטרקס) המצוי בצורת זריקה עצמית, ככדור וכספריי לאף, ריזאטריפטן (ריזלט) שקים בצורת כדור וכדור מסיס, זולמיטריפטן (זומיג), אלהטריפטן (רילרט) ונארטריפטן (נארמיג). בילדים המידע הרב ביותר הוא על סומהטריפטן ויש להתאים את מינון התרופה למשקל הילד. בשנת 2021 ייתכן ותגיע לארץ נגזרת חדשה של תרופה מקבוצה זו (לאסמידיטאן). אך היא אינה מיועדת לילדים בשלב זה.

ג'פנטים

 קבוצת תרופות חדשה שפועלת על חלבון CGRP לבלימת תהליך הדלקת במיגרנה. במהלך השנים 2021-2022 יכנסו לארץ כמה תרופות מקבוצה זו לטיפול בהתקף מיגרנה (נורטק). יעילותן נחשבת דומה לשל הטריפטנים אך הן אינן מיועדות לילדים בשלב זה. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם