המדריך המלא לטיפול תרופתי למניעת מיגרנה

בשנים האחרונות אנחנו עדים לשינוי בעולם התרופות בכלל ובכאבי הראש בפרט. אילו תרופות חדשות קיימות? איך הרופא שלכם בוחר את הטיפול המתאים והאם קנביס באמת יעיל למניעת כאבי ראש ומיגרנות?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

 

תרופות רבות נמצאו עם יכולת לעזור במניעת מיגרנה. טיפול בהתקף מיגרנה מיועד לתת מענה לאותו התקף בלבד. במידה שיש יותר מ 3-4 התקפים בחודש או מעל 4 ימי כאב בחודש, יש מקום להציע טיפול יומי קבוע כדי למנוע את התפתחות הכאב. בכל מקרה, במידה ומתפתח כאב יש ליטול תרופה לעצור את ההתקף.

מהן תרופות למניעת מיגרנה?

בטיפול מונע במיגרנה נעשה שימוש בתרופות שחודרות למוח ומאזנות את מסלולי הכאב וכך מונעות לאורך זמן את הכאב. בהתאם, נכללות בקבוצה זו תרופות מקבוצות רבות שמטרתן הראשונית [ההתוויה] אינה בהכרח טיפול בכאב. השפעת תרופות אלו אינה מיידית ויש ליטול אותן למשך כמה שבועות עד שתושג השפעה ואז יחליט הרופא אם צריך לשנות את המינון או לחליף את התרופה.

תרופות שחודרות למוח ומאזנות את מסלולי הכאב

לפי מה בוחר הרופא את התרופה? 

בעיקרון, כלל הטיפולים הללו טובים ויעילים ולא מוכרת תרופה טובה או יעילה יותר מהאחרות. השיקול באיזה תרופה לבחור הוא במומחיות הרופא ומבוסס על צורת הכאב, כמה זמן הוא קיים, קיומן של תופעות נוספות המלוות את הכאב, מחלות אחרות, שימוש בתרופות אחרות, גיל המטופל, תכנון הריון, ועוד.

ב-2019 יצא לשוק התרופות טיפול חדש הניתן בזריקות והינו ייעודי למיגרנה ולא לאף הפרעה אחרת [נוגדנים לCGRP]. זהו חידוש גדול והוא פרי מחקר במשך שנים ארוכות. התרופות יעילות מאוד ונושאות תקווה חדשה לסובלים ממיגרנה.

כמה זמן ממשיכים בטיפול מונע? כאשר מושגת הפחתה בתדירות התקפי המיגרנה כדאי להמשיך באותו טיפול במשך כמה חודשים ואז לבצע עם הרופא הערכה אם יש מקום להפחית את הטיפול או להמשיך בו. 

מניעה מיגרנה בעזרת תרופות להפחתת לחץ דם 

מנגנון הפעולה של תרופות אלו במיגרנה לא ידוע במלואו. יש להן פעולה על מערכת העצבים וכך מאזנות את לחץ הדם וכנראה שכך גם משפיעות על המיגרנה. תרופות מקבוצה זו אינן מתאימות לאלו שעוסקים בספורט אירובי היות והן עשויות להגביל את תגובת הגוף בעת מאמץ. הם גם אינן מתאימות לאנשים עם לחץ דם נמוך ביסודו.

  • חוסמי בטא הן התרופות המשומשות ביותר בקבוצה זו והמוכרת ביותר היא פרופרנולול (דרלין, אינדרל, פרולול). מטופרולול (לופרסור, נאובלוק).
  • קנדהסרטן (קנדור, אטקנד) פועלת במנגנון אחר ומשמשת גם כן למניעה.  
  • ורהפמיל (ורהפמיל, ורהפרס), תתכן בשימוש כקו שלישי.  

מניעת מיגרנה בעזרת תרופות לטיפול בדיכאון

מקומן של תרופות אלו חשוב מאוד במצבים של כאב שחוזר על עצמו בתדירות גבוהה, מלווה במתח  ויש קשיי שינה. הן ניתנות כדי לאזן את מערכות הכאב במוח (שהוא חלק מתוך מערכת הרגש) ומפחיתות על ידי כך את הסיכוי להתפתחות התקפי מיגרנה. חשוב לציין שמטרת הטיפול היא מניעת כאב ולא שהמטופל מצוי בדיכאון! התרופות המשומשות ביותר הן:

  • תרופות טריציקליות: אמיטריפטילין (אלטרולט, אלטרול); כלומיפרמין (אנאפרניל, מרוניל); דוקספין (ג'ילקס). לתרופות אלו תופעת לוואי של שינה עמוקה ולכן מתאימות במיוחד כשיש גם קשיי שינה. פחות מיועדות לגיל המבוגר.
  • תרופות המעלות את ריכוז הסרוטונין במוח: פלואוקסטין (פלוטן, פריזמה); אסיטלופרם (אסטו, ציפרלקס). מועילות במיוחד כשמתח וחרדה קיימים גם כן.
  • תרופות הפועלות על מערכת הסרוטונין-נוראדרנלין: ונלהפלקסין (ונלה, אפקסור) או דולוקסטין (סימבלטה).  מועילות במיוחד כשמתח וחרדה קיימים גם כן.

מניעת מיגרנה בעזרת תרופות נוגדות כפיון (אפילפסיה)

תרופות אלו מאזנות את הפעילות החשמלית של תאי עצב וגם כאן, המטרה היא לאזן בדרך זו את מנגנוני יצירת הכאב שבמוח. שימוש נרחב מאוד נעשה בתרופות אלו בטיפולים בצורות כאב שונות. גם כאן חשוב להסביר שמתן התרופה אינו מצביע על קיום אפילפסיה ואינו גורם לה אלא אנו נעזרים בתכונותיה של התרופה לעזור גם במצב שאינו אפילפסיה.

  • חומצה ולפרואית (דפלפט, ולפורל). אינה מתאימה לנשים בהריון. 
  • טופירמט (טופיטרים, טופמקס). יכולה להביא לירידה במשקל. אינה מתאימה לנשים בהריון. 
  • למוטריגין (למיקטל, למוגין). משמשת בטיפול כקו שלישי.  
  • קרבהמזפין (טריל, טגרטול) – התרופה העיקרית בטיפול בכאב פנים מסוג טריגמינל נוירלגיה. 

מניעת מיגרנה בעזרת נוגדי CGRP

טיפול זה נכנס לשימוש בעולם משנת 2019. מדובר בתרופה ביולוגית המורכבת מנוגדנים לחלבון הקרוי CGRP. זהו אחד החלבונים שמשוחררים בעת דלקת במיגרנה והנוגדנים מנטרלים את פעולתו. החומר ניתן בהזרקה עצמית, אחת לחודש והוא פועל במשך חודש כך שהטיפול הנדרש מבוצע אחת לחודש בלבד. הזריקות פועלות מהר וניתן לראות את יעילותן כבר תוך שבועיים.

התרופות נושאות מעט מאוד תופעות לוואי (תיתכן עצירות). ניתן להשתמש בהן עד חצי שנה לפני הריון, אך לא ניתן להשתמש בעת הריון והנקה. הן אינן מיועדות לשימוש תחת גיל 18. בשלב זה התרופות אינן בסל הבריאות ולכן ניתנות רק למי שטיפול במניעת מיגרנה נכשל אצלו ב-3-4 תרופות מניעה (עלות פרטית כ -2,500 ש"ח' לחודש). לא מוכר הבדל מהותי בין הזריקות השונות:

  • אג'ובי (של חברת טבע). ניתן לקחת גם 3 זריקות בו זמנית כל 3 חודשים.
  • אימוביג (של חברת נוברטיס) מגיעה בשני מינונים.
  • אמגליטי (של חברת אלי-לילי). בפעם הראשונה יש להזריק 2 זריקות. 

מניעת מיגרנה בעזרת בוטוקס

בוטוקס הוא חומר המורכב מרעלן של חיידק הבוטולינום. החומר ניתן בהזרקה והרעלן נקשר לשרירים באזור ההזרקה ומשתק אותם ל-3 חודשים בממוצע. פעולת החומר למניעת מיגרנה אינה ברורה במלואה אבל כנראה הוא משפיע על הפעילות העצבית במקום ההזרקה וזה מביא לשינוי במערכת העצבים המרכזית שמביא לשינוי בתדירות המיגרנה.

הבוטוקס ניתן בהזרקה לשרירי המצח, קרקפת עורף ושכמות . סך הכל כ-31 נקודות הזרקה בכל פעם. את הטיפול יש לבצע כל 3 חודשים. יעילות הבוטוקס טובה והוא יכול להפחית את תדירות המיגרנה. הזרקת בוטוקס למיגרנה אינה בסל הבריאות כעת, ולכן ניתן רק למי שטיפול במניעת מיגרנה נכשל אצלו ב 3-4 תרופות מניעה (עלות פרטית כ 4500 ש"ח כל 3 חודשים). ניתן להשתמש בהן עד חצי שנה לפני הריון, אך גם פה לא ניתן להשתמש בעת הריון והנקה. בנוסף, הן אינן מיועדות לשימוש מתחת גיל 18.

מניעת מיגרנה בעזרת ג'פנטים

ג'פנטים הן תרופות נוגדות לחלבון CGRP הניתנות בכדור. בשנת 2021-2022 צפוי להגיע לשוק ג'פנט בצורת כדור בנטילה יומית שישמש למניעת מיגרנה. אינן מיועדות לשימוש תחת גיל 18.

אין כל הוכחה שקנביס עוזר למיגרנות

מניעת מיגרנה בעזרת קנביס

אמנם זהו נושא חם ובוודאי כבר שמעת שכדאי לך לנסות קנביס לטיפול במיגרנה שלך, אבל: אין כל הוכחה שקנביס עזור במניעת מיגרנה. הניסיון הקליני לא מלמד על יעילות רבה אם כי גם לא נעשו מחקרים מבוקרים וטובים שיכולים ללמד על יעילותו בהפרעה זו.

בנוסף, היות שיש להשתמש בקנביס לפחות 3 פעמים ביום למניעת כאב כרוני, והיות וקנביס יכול לגרום להתמכרות, פגיעה בזכרון לאורך זמן ותחושה של "היי", והיות וחלק גדול מהסובלים ממיגרנה הם צעירים שיכולים להיפגע בגלל תכונות אלו, הרי בשלב זה קנביס אינו מהווה חלק ממערך הטיפול במניעת מיגרנה והוא כמובן אינו מיועד לשימוש מתחת גיל 18.

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם