שלבי ההתפתחות של מחלת מיגרנה

שלבי ההתפתחות של מחלת מיגרנה

שיתוף הכתבה

מקור השם מיגרנה מגיע מהמילה היוונית HEMICRANIA  שפרושה חצי ראש. הסיבה לכך טמונה בעובדה שמיגרנה מאופיינת בכאב ראש בצד אחד של הראש.
כאבי ראש מהווים את אחת התלונות הרפואיות השכיחות ביותר. הם מסווגים לשתי קבוצות עיקריות. האחת כוללת כאבי ראש ראשוניים שבהם הגורם לכאב אינו ברור, והשנייה כוללת כאבי ראש משניים בהם ניתן להצביע על הגורם המדויק להם.
מיגרנה היא אחד מסוגי כאבי הראש הנפוצים ביותר והיא נכללת בקבוצת כאבי הראש הראשוניים [לא ידוע מה גורם להם]. היא כוללת כאבי ראש פועמים ועוצמת הכאב בדרך כלל בינונית עד קשה, אשר גורמת להגבלה בפעילות לפעמים עד כדי מצב של השבתה מוחלטת. מדובר בהתקף של כאבי ראש שיכול להמשך בין כמה שעות לכמה ימים.

מיגרנה – שכיחות המחלה

קיימות לא פחות מ150 אבחנות רפואיות שונות לכאבי ראש, כאשר מיגרנה מהווה את כאב הראש השני בשכיחותו. זוהי הפרעה מעיקה ונפוצה בקרב 15%- 10%מהנשים ובקרב 6% – 8% מהגברים. נשים סובלות ממיגרנה יותר מאשר גברים, ככול הנראה בגלל סיבות הורמונליות. מיגרנות מדורגות כגורם השני בעולם בהתפתחות מגבלה תפקודית בבני אדם.

שלבים בהתפתחות מיגרנה

התקף מיגרנה שונה מאדם לאדם ועשוי לכלול עד ארבעה שלבים. אנשים מסוימים עשויים לחוות התקפי מיגרנה "מקוצרים" שכוללים גם רק חלק מהשלבים.

השלב הראשון בהתפתחות מיגרנה נקרא פרודרום

פרודרום הוא השלב הראשון במיגרנה הנמשך 1-3 ימים, ולמעשה "נחשב" לשלב המרמז על בואה של המיגרנה מפני שהוא מופיע לפני כאבי הראש. הוא מאופיין בהפרעות כגון שלשולים, קשיי ריכוז, פיהוקים מרובים, עייפות, תשוקה לאוכל, היפראקטיביות, מתן שתן באופן תדיר, ישנוניות וכאבים בצוואר.
נתונים מראים כי בין 40%-60% מהמאובחנים עם מיגרנות חווים את שלב הפרודרום.

השלב השני בהתפתחות מיגרנה הוא שלב האו֗רָה (תופעה מקדימה)

ברבע מהסובלים ממיגרנה תקרה תופעה שנקראת אורה והיא שלב שמופיע לרוב לפני הופעת כאב הראש. התופעות הללו הנקראות אורה נגרמות מפעילות עצבית במוח וכוללות בעיקר הפרעות ראיה כמו כתמים שחורים, קווי זיגזג או אור מרצד, סינוור, ואחרים. בדרך כלל זה נמשך עד 30 דקות.
במקרים שנחשבים לחריגים, שלב האורה עשוי להתבטא בתסמונת "אליס בארץ הפלאות" אשר כוללת בעיה ועיוות של דימוי גוף, נימול הפרעה בדיבור ושיתוק.

השלב השלישי בהתפתחות מיגרנה הוא כאב הראש

זהו השלב המאופיין בתסמיני כאב הראש המיגרנוטי עצמו אשר עשוי להיות קל עד חמור. בדרך כלל כאב הראש המאפיין מיגרנה מופיע בצד אחד של הראש אך הוא הוא עשוי לנוע ולהפוך להיות כאב דו צדדי או לחילופין, לנוע מצד אחד לצד השני. הכאבים עשויים להופיע באזורים שונים כמו המצח ולפעמים גם סביב העיניים, באזור הסינוסים השיניים והלסת. לכאב יש אופי פועם,כמו קצב הלב.

השלב הרביעי נקרא פוסטדרום.

זהו השלב שלאחר המיגרנה. הוא יכול המשך 1-3 ימים. בשלב הזה אין כאב ראש אבל תתכן שתחושה של ראש כבד, עייפות, פגיעה ביכולת החשיבה, ירידה במצב הרוח, ירידה בכושר הריכוז ועד לתסמיני דיכאון.

הטיפול במיגרנה

ישנן דרכים רבות להתמודד עם בעיית המיגרנה. לצורך טיפול יעיל יש לבצע הערכה מהם הגורמים המשפיעים על הופעת המיגרנה ואז לשקול טיפול מונע או טיפול בזמן התקף.

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם