טיפול במיגרנה

טיפול במיגרנה לאורח חיים בריא

שיתוף הכתבה

מיגרנה היא אחת התלונות השכיחות ביותר. זהו כאב ראש מטריד בעל מאפיינים ייחודיים, אשר בדרך כלל מופיע בחלקו הקדמי של הראש ומלווה בתופעות כמו  כאב בפנים, בחילות, הקאות, רגישות יתר לאור או לריחות ועוד. כ15% אחוזים מכלל הנשים סובלות ממיגרנה וכשמונה אחוזים מכלל הגברים סובלים מתופעה מטרידה זו גם כן. רוב האנשים הסובלים ממיגרנה יודעים לזהות את התסמינים המקדימים המבשרים על בואה של המיגרנה ולהיערך
בהתאם. כיום קיימת ההבנה כי חוסר טיפול במיגרנה יכול להוביל למצב של מיגרנה כרונית ולכן ישנם טיפולים שונים ומגוונים המוצעים למניעה ולטיפול בהתקפי מיגרנה, חלקם תרופתיים ומקצת מהם אינם תרופתיים.

אילו טיפולים לא תרופתיים קיימים בשביל טיפול במיגרנה?

חלק מהטיפולים הלא תרופתיים המוצעים לצורך טיפול במיגרנה מדברים על שינויים בהרגלי חיינו ובאימוץ אורח חיים בריא ומאוזן הכולל, הקפדה על שעות שינה בשעות קבועות עד כמה שניתן, שילוב פעילות גופנית באופן קבוע, והקפדה על תזונה מאוזנת ומטיבה. כמו כן, כדאי לדעת כי ישנם טיפולים ברפואה משלימה אשר משומשים במיגרנה כמו, דיקור סיני, עיסוי, נטורופתיה ועוד.

הטיפולים התרופתיים המוצעים בשביל טיפול במיגרנה

הטיפול התרופתי נעשה בהתאם לעוצמת הכאב. בכאב חזק יש לקחת את התרופה היעילה ביותר ולכאב קל ניתן להשתמש גם במשככי כאבים קלים.

במיגרנה קלה

בדרך כלל, במקרים שבהם המיגרנה קלה השימוש בכדורים נוגדי כאבים מספק את הפתרון הנחוץ, הם זמינים לכול דורש, ורובם נמכרים ללא מרשם רופא. בחלק מהמקרים הכדורים הללו נמצאו כיעילים ומסייעים בהתמודדות עם התקף המיגרנה בצורה טובה, ובמקצת מהמקרים נדרשת התערבות תרופתית שונה. למשל תרופות כמו הפאראצטמול [אקמול], האספירין, ונוגדי הדלקת השונים ללא סטרואידים, כמו דיקלופנאק, איבופן, ונפרוקסן נפוץ,
הם יעילים בעיקר בגלל זמינותם ובגלל העובדה שהם אינם דורשים מרשם רופא. תרופות משולבות כוללות שילוב אקמול אספירין וקפאין. הן למעשה שלב ביניים בין משככי כאב ותרופות למיגרנה קשה.

במיגרנה קשה

יש לקחת מיד תרופה מתאימה ולא לנסות קודם משככי כאב. הזמן חשוב כאן. לתרופות אלו נדרש מרשם רופא. התרופות השכיחות ביותר הן ממשפחת הטריפטנים [רילרט סומטרידקס זומיג וריזלט] הן יעילות בהפחתת כאב הראש ואנו מצפים שתוך 30-60 דקות תהייה הקלה משמעותית בכאב.
בשנים אחרונות נכנסה שימוש קבוצה אחרת של תרופות, ג'פנטים'. הן יעילות במידה דומה לקודמות ופועלות במנגנון שונה.

תרופות ביולוגיות

בנוסף לכול התרופות הללו ישנו מענה נוסף אשר פותח בשנים האחרונות במטרה למנוע את התקפי המיגרנה והוא כולל תרופות ביולוגיות הניתנות בזריקה תת עורית המבוססת על חסימה של חלבון ה CGRP המעורב בהיווצרות התקף המיגרנה. הטיפולים הללו נמצאו כיעילים ביותר גם במניעה של התקפי מיגרנות וגם בהפחתת התדירות התקפי המיגרנה ועוצמתם. הייתרון הוא שניתן לטפל במיגרנה בזריקה אחת בחודש!

 

 

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם