פטריות הזיה

פטריות הזיה לטיפול בכאב ראש מקבצי

שיתוף הכתבה

פטריות הזיה, אבל בכלל לא הזוי. אחרי אלפי שנים של שימוש בטכסים מסורתיים, היכולת של פטריות הזיה להביא למצבי שינוי התודעה, הגיעה למערב. היום נמצאת הפטרייה תחת מחקר מתקדם בטיפול בדיכאון, מצבי דחק פוסט-טראומה, חרדה, התמכרות וכאב מקבצי.

הקדמה – טיפול עם פטריות הזיה

כבר אלפי שנים פטריות הזיה מצויות בשימוש בטקסים מסורתיים ודתיים ברחבי העולם. ב 1950-1960 נעשה בהן מחקר ושימוש בטיפול במצבי דיכאון עמיד אולם הן הוצאו מחוץ לחוק ומ 1970 עד לשנים האחרונות לא היה ניתן להשתמש בהם או לחקור אותן. בשנים האחרונות הולך וגובר המחקר בפטריות אלו במיוחד במצבי דיכאון עמיד וכאב מקבצי. הפטריות עדיין נחשבות חומר לא חוקי בישראל אבל המגמה להכניס למסגרת המחקר והטיפול הולכת ומתגברת.

מאיפה הגיעו הפטריות

פטריות הזיה מוכרות לבני האדם כבר אלפי שנים. רוב המידע לגביהן מגיע מאמריקה הדרומית ובמיוחד ממקסיקו שם הן מוכרות מפסלים של תרבויות עתיקות. הפטריות התגלו למערב על ידי חוקרי פטריות שחוו את השימוש בהן בעת ששהו במקסיקו והביאו אותם לאירופה ב 1957. היכולת של הפטרייה לשנות את התודעה ובמיוחד לייצר חוויה חיובית וטובה, הביא לעניין רב בה וב 1950-1960 הפטריות נחקרו בצורה נרחבת באוניברסיטאות באירופה ובארצות הברית, במקביל, בחברת תרופות גדולה פותחה תרופה שמטרתה הייתה לעזור בעת טיפול בפסיכותרפיה.

הפרסום הרחב שזכו הפטריות על יכולתן לשנות את התודעה הפך אותן לאטרקטיביות מאוד וגם כסם רחוב. בתקופה זו היה מקובל להשתמש בחומרים משני תודעה [תקופת ילדי הפרחים]. ההתפשטות של השימוש בהם הביאה להתפתחות חוק הסמים המסוכנים. מ 1966 בארצות הברית וברחבי העולם, נאסר השימוש והמחקר בפטריות, והיכולת ותכונות הפטריות לא הגיעו לידי מיצוי.

בשנים האחרונות הולך וגובר מחקר בפטרייה. היא נחקרת במיוחד במצבים של דיכאון וטראומה עמידים לטיפול והיא מצויה עדיין בשלבי מחקר ולא כטיפול חוקי אפשרי לציבור

מה השפעת הפטרייה

פטריית ההזיה, פסילוסיבין, שייכת לקבוצת חומרים המוגדרים משני תודעה. כולם מוגדרים כסמים מסוכנים והם כוללים גם את LSD, DMT, MDMA,  ואחרים.

הפטרייה כוללת חומר שנקרא פסילוסיבין. עם ספיגתו בגוף הופך החומר הזה לחומר פעיל שדומה למתווך עצבי ששמו סרוטונין. החומר מפעיל באופן ספציפי קולטן לסרוטונין שמספרו 2A ונראה שהפעלה ספציפית זאת מביאה לשינויים מעניינים מאוד בתודעה האנושית. השפעת החומר מתחילה כ 10-40 מהנטילה והיא נמשכת עד כ 6 שעות. החומר גורם להרגשה נעימה, הרגשת חברות, אמפטיה, תחושת אהבה לסביבה ולעצמי, ובמקביל גם תחושה של עיוות בזמן ובמרחב וגם הזיות ראיה. נראה שתחת הפטרייה עולות מחשבות וזיכרונות שזוכים לעיבוד מחדש ומאפשרים לצאת מ'מצבים תקועים'. מצד שני, יש גם מצבים שבהם נוצרות חוויות לא נעימות כמו פחד, דיכאון, פרנויה ואובדנות. לאכן, לא כל אדם מתאים לנטילת חומרים אלו.

סרוטונין הוא מתווך מוחי שפועל בהרבה מישורים. למשל התרופות השכיחות היום לטיפול בדיכאון פועלות במנגנון הסרוטונין. מצד שני הפטרייה מפעילה מנגנונים אחרים שקשורים לסרוטונין. הדבר המעניין הוא שייתכן שחשיפה לפטרייה יכולה להביא גם לתוצאות ארוכות טווח. כלומר, יש אפשרות שההשפעה החיובית שמייצרת הפטרייה תישאר לאורך זמן. ההנחה היא שהפטרייה גורמת לאיזשהו שינוי ברשתות עצביות במוח ואפקט זה יכול גם להיות קבוע או ארוך זמן.

שימוש ברפואה היום

היכולת של הפטרייה להביא למצבי אהבה ואמפתיה, תקווה והנאה, הביאו אותה לשימוש בראש ובראשונה במצבים של דיכאון עמיד לטיפול, מצבים של פוסט-טראומה חרדות התמכרויות וגם כאב ראש מקבצי או מיגרנה שעמיד לטיפול לאחר.

פטריית הזיה, פסילוסיבין משומשת היום במחקר בלבד. התוצאות מעניינות מאוד הן מראות שכ-50 אחוז מהאנשים המטופלים במצבים של דיכאון ופוסט-טראומה עמידים לטיפול אחר, משיגים הקלה והטבה בתסמינים שלהם. יש כאמור רושם שייתכן להשפעה ארוכת טווח אולם מידע מלא על השפעה זו אינו ידוע לאשורו.

המינון של פטריות הזיה לצורך הטיפול מחולק לשלוש קטגוריות:

מנון מלא פסיכדלי: זוהי מנה פסיכואקטיבית שבה עם הנטילה נוצרים שינויים בתודעה והם למעשה גם הסיבה שאנשים משתמשים בפטרייה לצורכי הנאה [טריפ, מסע]. הפטרייה פעילה למשך כמה שעות ולכן כל מתן שלה לצורכי טיפול נדרש להשגחה רפואית בת שש שעות לפחות. האפקט של הפטרייה נמשך בצורה שונה אצל האנשים

מנון טפולי לא פסיכואקטיבי: כחצי מהכמות הפסיכואקטיבית. גם הוא נמצא יעיל ועם פחות שינויים בתודעה. כלומר, יש אפשרות שמינון זה שלא משנה את התודעה יהיה יעיל ולא תידרש השגחה רפואית ממושכת שזה דבר חשוב מבחינת היכולת הטיפולית. את המנות הללו נוטלים באופן חד פעמי או כמה פעמים בהפרשים של כמה שבועות ביניהם. לא מדובר בנטילה קבועה.

מיקרודוזינג: מינון זעיר. מנון זה לא גורם לשינו בתודעה אבל יש דיווחים שגם הוא יעיל, אם כי התוצאות במיקרודוזינג חלוקות. את ה מיקרודוזינג אפשר ליטול בתדירות גבוהה יותר והשימוש בו נעשה במיוחד במצבי כאב מקבצי.

המצב החוקי בישראל ובעולם

פטריית הזיה אינה חוקית ומוגדרת כסם מסוכן בישראל. אסור להחזיק בה, אסור לגדל אותה, אסור להשתמש בה ואסור לשאת אותה עליך. העלייה במחקרים בעולם בפטרייה הביאה למעשה לשינוי בגישה אליה. נמצא שמבחינת הסכנה הבריאותית לאדם המשתמש ולאחרים בעת השימוש הסכנות בעת השימוש בפטרייה הן הנמוכות ביותר מכל רשימת הסמים המסוכנים, כולל הרבה פחות מטבק או קנביס. בהתאם יש שינוי בגישה לפטרייה. בארצות הברית יש בלא מעט מדינות מעמד של דה-קרימינליזציה. כלומר  זה לא פשע לגדל ולשאת את הפטרייה אבל אסור לסחור בה. יש כבר מקומות בודדים בארצות הברית שבהם מותר באופן חוקי לסחור בפטרייה ולעשות בה שימוש חופשי.

בישראל הפטרייה מוגדרת סם מסוכן ואסור לשימוש לגידול ולנשיאה. מחקר אפשרי בתנאים מוגבלים ביותר והוא בפיקוח משרד הבריאות בלבד.

פטריות הזיה לטיפול בכאב ראש מקבצי.

לפני כמה שנים ניסה Bob Wold שסבל מכאב ראש מקבצי כרוני, שלא הגיב לטיפול אחר, להשתמש בפטרייה לדיכוי הכאב. החוויה המוצלחת שלו, הביאה להפצת המידע בקרב החולים וכיום מוכרים כמה מאות אנשים שהשתמשו בפטרייה למטרת טיפל בכאב מקבצי כרוני. רבים מהם מספרים על יעילות והקלה בכאב. יש אתר רשמי והמידע מצוי ברשת [clusterbusters.org].

הפטרייה משומשת שם במצבים של כאב ראש מקבצי כרוני, שלא הושגה הקלה בטיפול אחר. הם נוטלים מנות קטנות בצורה תדירה והדיווח הוא שיש שליטה טובה על הכאב וללא חוויות של שינוי תודעה והזיות.

מחקר כעת

בישראל נעשה מחקר בפטרייה בדיכאון ובמצבי פוסט-טראומה. במרפאתי בבית חולים איכילוב מתוכנן בקרוב להתחיל מחקר להערכת יעילות פטריית פסילוסיבין באנשים הסובלים מכאב ראש מקבצי ואת השפעת הפטרייה על התפקוד המוחי בעזרת הדמית מוח תפקודית.

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם