כך תזהו שהילד שלכם סובל מכאב ראש משמעותי

למרות שכאב ראש משויך לרוב למבוגרים, גם ילדים סובלים ממנו ובכל זאת קיימים כמה הבדלים חשובים. לאיזה לנורות אזהרה אתם ההורים צריכים לשים לב ואיך הכאב לרוב מתבטא אצל הילד?

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

אנחנו רגילים להתייחס לכאב ראש כל בעיה של מבוגרים, אולם תופעה זו תוקפת גם ילדים ויכולה לגרום לסבל רב כבר בגיל מוקדם. בגיל צעיר, מספר הבנות הסובלות מכאב ראש שווה למספר הבנים. אולם, עם תחילת גיל ההתבגרות, ובמיוחד עם תחילת המחזור החודשי בסביבות גיל 12, עולה מאוד מספר הבנות הסובלות מכאב ראש בהשוואה לבנים. מכאן והלאה, הבנות מובילות. מגיל 12, יהיה מספר הבנות והנשים הסובלות מכאב ראש גבוה בצורה משמעותית מאשר אצל בנים או גברים. 

חשוב לדעת שילדים סובלים מכאב ראש כמו מבוגרים. אולי זה לא מאוד מפתיע, כי בסופו של דבר הילדים הללו יהיו מבוגרים בעצמם. מצד שני, קשה לתפוס שילד כל כך מתוק וחמוד יכול לסבול מכאב כמו מבוגר. התוצאה היא שיש תת-טיפול של כאב בילדים, דהיינו טיפול לא מספק. רבים לא משוכנעים או לא מבינים שמה שהם רואים זוהי תופעת כאב בילד. או שמבינים, אבל חוששים לתת לו תרופות. כל זאת למרות שמחקרים מראים בבירור: עד גיל 16 כ-75% מהילדים חוו כאב ראש ויודעים במה מדובר מניסיון אישי.

כאבי ראש בילדים יכולים להתבטא בצורה שונה מאשר במבוגרים, והביטוי של הסוגים השונים של כאבי ראש בילדים והטיפול המתאים יתוארו כאן. חיוני לשים לב שהאבחנה של כאב ראש שפיר נעשית רק לאחר בדיקת רופא ששללה גורמים מסוכנים לכאב. המפתח לאבחון נכון של כאב ראש מצוי בתיאור הכאב ובבדיקה הנוירולוגית. בזמן שאדם מבוגר יוכל בדרך כלל לספק מידע על הכאב שלו, הרי שילדים עלולים להיתקל כאן בקושי מסוים ובמיוחד ילדים קטנים. במקרים אלו כדאי לנסות לקבל מידע בשפה שתהיה מובנת לילד, לדוגמא בציור או במשחק, שם יוכל הילד להביע את עצמו בצורה טובה יותר מאשר במילים.

הילד יכול להביע את עצמו בצורה טובה יותר בציור מאשר במילים

נקודות מפתח לאבחון כאב ראש בילדים

  • ילדים יכולים לסבול מכאב ראש בדיוק כמו מבוגרים ומיגרנה יכולה להתחיל בכל גיל, וגם בילדים בני 4.
  • לילדים צורות כאב ראש אופייניות להם.
  • אין לבצע אבחנה לבד, בכאב ראש חדש יש להתייעץ עם רופא.
  • לעיתים ילד יאמץ מה שהוא רואה ויתנהג בעת כאב כמו הוריו.
  • כאב יכול להיות ביטוי של מצוקה. תחושה של סבל יכולה להיקרא 'כאב', אך יכולה להיות בעצם ביטוי של כאב נפשי. 

 

איך מתבטאת מיגרנה בילדים?

מיגרנה היא צורה של כאב ראש חזק שמופיע בהתקפות חוזרות ויכול לשבש בצורה ניכרת את איכות החיים של הסובל ממנה. במבוגרים, למיגרנה יש מאפיינים מוכרים, עם כאב ראש המופיע בדרך כלל בצד אחד של הראש (באזור הרקה) בצורת פעימות, כלומר בא והולך כשהקצב של דופק הלב. הכאב חזק מאוד, מפריע לתפקוד, נמשך בין 4 שעות ועד 3 ימים (ללא טיפול), והוא מלווה בבחילות, הקאות ורגישות לאור ורעש. יש צורות נוספות של מיגרנה המתחילות עם מגוון סימנים נוירולוגים לאחריהם מופיע הכאב (מיגרנה עם אורה).

בילדים, המיגרנה יכולה להופיע בצורה שונה מאשר במבוגרים וגם הטיפול בה לא תמיד דומה לשל מבוגרים. למשל, ייתכן שכאב המיגרנה יימשך רק שעה אחת והאופי שלו יהיה כמו לחץ בכל הראש ולא פועם. או שלא תמיד תהיינה תופעות אחרות. בנוסף, ישנן מספר תופעות מיוחדות של מיגרנה שמופיעות בעיקר בילדים ומתאורות כאן.

ילד שסובל מכאב ראש

פעמים רבות יהיו ההורים המקור למידע על מהלך הכאב ולעיתים גם אם הילד עצמו אינו מתלונן. למשל, שימו לב להתנהגויות הבאות: "הילד פתאום נהייה שקט, נשכב, נהייה חוור, מסתגר בחדר וסוגר את האור, אינו יוצא לשחק עם חברים, אינו רוצה לאכול" וכו'. למשל, ייתכן שכאב המיגרנה יימשך רק שעה אחת והאופי שלו יהיה כמו לחץ בכל הראש ולא פועם. 

תופעות מיוחדות של מיגרנה בילדים:

מיגרנה בזילרית

סוג של מיגרנה עם אורה הקרויה על פי הופעת סימנים נוירולוגים שמתפתחים כנראה מאזור גזע מוח שמקבל דם מהעורק הבזילרי. המיגרנה תתבטא בסחרחורת או ראיה כפולה, קשיים בדיבור, הליכה לא יציבה, ישנוניות, הפרעה בהכרה עד עילפון, ולאחריהן יופיע כאב הראש. היא יכולה לכלול תסמיני מיגרנה כמו בחילה הקאות ורגישות לאור ורעש. 

מיגרנה בלבולית

 סוג של מיגרנה עם אורה המתבטא במצב בלבול עם שינוי בהתנהגות או הפרעה בהבנה של הסביבה וכאב ראש שמופיע לאחר מכן. יש המאמינים שהתיאורים של עליזה בארץ הפלאות שם מתוארת גם סיטואציה של כאב ראש הם בעצם תיאורים של מיגרנה כזו.

מחלת הנסיעה

 זוהי תופעה מוכרת בגיל הצעיר המתבטאת בבחילה ועד הקאה במהלך נסיעה. הילדים הרגישים לכך סובלים בעיקר מנסיעות ארוכות, באוטובוסים או בסיבובים. התופעה חולפת פעמים רבות עם ההתבגרות אולם לרבים נשאר קושי לקרוא בנסיעה או לשבת בכיוון הפוך לנסיעה. רבים הסובלים ממיגרנה מתארים שבילדות הייתה להם מחלת הנסיעה, הקשר בין שתי התופעות הוא כנראה מערכת הדופמין במוח.

על מחלת הנסיעה ניתן להקל בעזרת ישיבה ברכב מלפנים. נסיעה איטית וללא סיבובים חדים; מבט במקום מרוחק המייצב את שדה הראיה; תרופות טרם הנסיעה כמו פרמין למניעת הקאה או נוגדי דלקת כמו איבופרופן, או תרופה למיגרנה ממש (סומטרידקס 25-50 מג' תלוי במשקל הילד).

כאבי בטן והקאות מחזוריות

תופעה זו מתבטאת בכאב בטן במקום כאב ראש מלווה בהקאות מחזוריות. צורה זו והבאות הן כנראה ביטוי נוסף של מיגרנה בילדים וחלקם יפתחו מיגרנה רגילה בהמשך חייהם. גם כאן ההקשר הוא קרוב לוודאי מערכת הדופמין במוח.

סחרחורת התקפית של הילדות

 מצב זה מתבטא בהתקפי סחרחורת המופיעים כל מספר שבועות. 

כאבי צוואר (טורטיקוליס)

צורה מיוחדת נוספת היא של כאבי צוואר חוזרים: אלו ייתכנו במקום כאבי ראש ולעיתים יופיע עם הטיה ממושכת של הראש בכוון אחד.

צורות אלו ייחודיות לילדים ומלמדות קרוב לוודאי על שלבי ההתפתחות של המוח הילדי. ככל שמערכת העצבים "תבשיל" ותתפתח יש סיכוי סביר שהתופעה תיעלם ו/או תוחלף בביטוי המקובל של מיגרנה. בכל מקרה חיוני לזכור שאין לבצע אבחנה לבד וחשוב לבדוק שלא מדובר על הפרעה אחרת.

כאב ראש שאינו מיגרנה

כאב ראש מסוג תעוקה (Tension Headache)

 ילדים סובלים כמו מבוגרים מכאב זה. יש לו אופי של כאב עמום המופיע בכל שטח הראש, הוא חלש ממיגרנה, ולרוב מופיע ללא תסמינים מלווים (תיתכן בחילה). התדירות של כאב זה משתנה ויכולה להופיע פעם בחודש או פחות, אבל גם כל שבוע. הוא יכול גם להמשך גם כמה ימים.

אצל חלק מהילדים הכאב נגרם בעקבות הימנעות ממושכת מאוכל או שתייה או עייפות. אצל אחרים ניתן לראות עלייה בשכיחות כאב זה בתקופות לחץ (בחינות) ומתח. בשנים האחרונות מתרבות העדויות שילדים כמו מבוגרים, עלולים לסבול מכאב דומה המופיע בצורה כרונית קבועה ומדי יום. כאב זה נקרא 'כאב ראש כרוני יומי' והוא נמשך ללא הפסקה ואפילו שנים.

הטיפול בכאבים אלו שונה ממיגרנה, כשחשוב לדעת שבחלק מהמקרים ההתפתחות של כאב כרוני יכולה לסמן מצוקה פנימית אצל הילד כשהכאב הוא הביטוי החיצוני של המצב הפנימי. כשעולה אפשרות כזו יש מקום לברר גם מה קורה בסביבה היומית של הילד, בבית הספר, עם חבריו, או בבית, ובמידת הצורך לבקש גם עזרה מקצועית בכוון זה. בכל מקרה אם מדובר בתדירות גבוהה של כאבים אלו הטיפול יהיה כמקובל בטיפול למניעת כאב כרוני [לכתבה מלאה].

כאב במאמץ גופני

 כאב לא שכיח ומתואר לעיתים במבוגרים ובילדים. פעמים רבות מתחיל כאב כזה עם עליה בפעילות הגופנית, למשל לאחר הצטרפות לחוג ספורט, לאחר ריצה או משחק. במקרים אלה יש לבצע בדיקה גופנית ונוירולוגית כדי לשלול קיומם של גורמים שעלולים לגרום לכאב ראש בזמן מאמץ. אם גורמים כאלו נשללו, מדובר קרוב לוודאי בכאב ראש שפיר וניתן להתמודד איתו על ידי עליה הדרגתית בפעילות או בעזרת תרופות.

כאב ממתח נפשי

בילדים רבים קורה לעיתים שמתפתח כאב ראש שהולך ומחמיר. הילד מדווח על כאב ראש תדיר, לעיתים יכול להיות במרבית הימים. הוא מתקשה ללכת לבית הספר או מבקש שיחזירו אותו משם. יושב הרבה עם עצמו בבית וישנה ירידה בקשר עם החברים. אם המצב מחמיר תתכן ירידה בעיניין גם בדברים האישיים שלו, ירידה בתיאבון, הפרעה בשינה ושינו במצב הרוח. כאשר הבירור הרפואי לא מעלה כל הפרעה מבנית ולמעשה תקין, יש סבירות גבהה שמדובר בכאב על רקע מתח נפשי.

מדובר בכאב שמקורו במערכת הרגש והוא מלמד על הקשר החזק בין הגוף והנפש. במצבים אלה המערכת הרגשית מבטאת את עצמה בתסמינים גופניים במקום בתסמינים רגשיים. מה שמרגיש הילד זה את הכאב הפיזי בלבד, בעוד שהגורם הרגשי מוסתר ולא ידוע. חשוב לדעת שלא מדובר בהפרעה נדירה אלא תופעה שכיחה מאוד. הטיפול המבוצע במרפאתי כולל תרופות, טיפול בשיחות וטיפול בגוף עצמו בעיסוי, דיקור או תנועה. ניתן לטפל במצבים אלו. למידע נוסף קראו ב'מרפאה להעצמה גופנית'.

כאב מקבצי

במבוגרים, קיים כאב ראש מיוחד הקרוי כאב מקבצי. זהו כאב ראש חזק וקשה מאוד המופיע מאחורי העין, הוא נמשך בממוצע כשעה ויכול להופיע מספר פעמים ביום אחד במשך מספר שבועות ונעלם. הכאב מתאפיין גם באי שקט וחוסר מנוחה ניכרים, ושבאותו צד של הכאב יש אודם בעין, דמעות, והנחיר באותו צד נסתם או דולף. כאב זה אינו שכיח אך קיים גם בילדים.

לאחרונה למשל הגיע לחדר מיון ילד בן שבע שהוריו סיפרו שבשבועות האחרונים הוא נוטה להתפרץ פתאום בבכי ונכנס לאי שקט רב שנמשך כשעה. הבירור העלה דברים נוספים לפיהם חשבנו שכנראה מדובר בכאב מקבצי, שניתן לטפל בו על ידי שאיפת חמצן לזמן קצר. בדיווח מעניין שפורסם בספרות הרפואית לאחרונה, תוארו ממצאי בדיקה אצל ילדים שסבלו ממאורעות של אי שקט חולף. החוקרים מצאו שבחלק מהילדים נגרם כנראה אי השקט הקיצוני מכאב ראש מהסוג המקבצי וטיפול מתאים עזר לילדים אלו [לכתבה מלאה].

איך מבצעים בירור של כאב ראש בילדים?

לבצע או לא לבצע הדמיה של המוח (CT/MRI ראש) או לבצע בדיקות אחרות? זוהי אחת השאלות השכיחות שמציגים הורים מודאגים, התשובה הנכונה היא שבחלק גדול מהמקרים ניתן להימנע מבדיקות אלו. המפתח לאבחון נכון של כאב ראש טמון בתיאור מדויק של הכאב ובממצאי הבדיקה הנוירולוגית של הילד. על סמך נתונים אלו יוכל הרופא המנוסה לדעת במרבית המקרים באיזה כאב מדובר ומתי יש צורך בבדיקות נוספות. כדאי לזכור, שבבדיקות הדמיה מסוימות יש גם סיכונים ויש לבצע אותן רק לאחר שיקול דעת ולא ל"יתר ביטחון". 

כללי המפתח מתי יש לבצע הדמיה של המוח (בכל גיל):

כאב ראש חדש (עד חצי שנה טרם ההערכה הרפואית). אם הכאב החל 6-12 חודשים טרם ההערכה או יותר מזה, יחליט הרופא בהתאם למדדים נוספים. 

היה כאב בעבר אבל צורתו השתנתה (עד חצי שנה טרם ההערכה הרפואית). 

אם הבדיקה הנוירולוגית אינה תקינה

כל תיאור אחר במהלך סיפור הכאב שיעלה חשד אצל הרופא לכאב מסוכן. 

 

החזון שלנו: לטפל בכאב בראש…ובראשונה ©

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם