אוכל בריא - תזונה נכונה למניעת כאב ראש

כיצד תזונה נכונה עשויה להקל ואף למנוע כאבי ראש

עבור מי שמתמודד עם כאבי ראש באופן יום יומי, הצורך ליטול תרופות באופן קבוע או לכל הפחות בתדירות גבוהה יחסית כדי להשיג הקלה, עלול להיות מתיש. אצל אנשים המבקשים להפחית בכמות התרופות שהם נוטלים ולמעשה כל מי שמעעבור וניין לשפר את איכות חייו, אוכל בריא עשוי להיות גורם משמעותי בדרך להשגת המטרה. כדאי להבין את האופן שבו תזונה משפיעה על מיגרנות וכאב ראש, זאת כדי להגדיל את אפשרויות הטיפול ואת הדרכים שעשויות להיטיב עם הסובלים מן התופעות הללו.

אילו חומרים במזון עלולים לעורר כאבי ראש?

כל מזון שנכנס אל הגוף, מכיל מגוון של חומרים בריכוזים גבוהים או פחותים, כאשר ישנם רכיבים שידועים כמעוררי כאבים באיזור הראש. להלן דוגמאות לכמה מן הרכיבים הללו ולמזונות שבהם הם נמצאים בריכוז גבוה:

  1. קפאין – המצוי בעיקר במשקאות קפה ותה.
  2. מונוסודיום גלוטמט – שנמצא במזונות מעובדים רבים. 
  3. ממתיקים מלאכותיים מסוימים, כגון אספרטיים.

רכיבים אלו וגם אחרים, עלולים לייצר תגובה של כאב אצל אנשים מסוימים, אך אין זה אומר בהכרח כי הימנעות או הפחתה מהם, תוביל אצל כל אדם לפתרון של הבעיה ובוודאי שלא מייד. אל תוצאות ה"מבחן" באשר לתגובת הגוף למזונות מסוימים, כדאי להתייחס רק לאחר תקופה מסויימת, במהלכה נעשה שינוי קבוע וידוע באכילה ומעבר אל תזונה נכונה. רק לאחר חודשים מספר, ניתן יהיה להכיר בהשפעה של רכיב מסוים על המיחושים אצל אדם מסוים – מכאן שנדרש אורך רוח ובכל מקרה, תרופות יהיו אפקטיביות יותר ויעילותן תהיה, כמעט תמיד, מהירה הרבה יותר.

ההשפעה של אוכל בריא על הופעתן של מיגרנות 

הדעות באשר לעוצמת ההשפעה של מזון על הופעת מיגרנה וכאבי ראש, חלוקות. בעבר הרחוק ובטרם יוצרו תרופות ייעודיות לטיפול בכאבי ראש בכלל ובמיגרנות בפרט, הטיפול במיחושים באיזור הראש היה, בעיקר, באמצעות התאמה תזונתית ובמיוחד הימנעות ממזונות מסוימים, שנחשבו כמעוררי מיגרנה.

המגוון הגדול של שיטות הטיפול המוצעות לצמצום כאבי ראש כיום, מאפשר דיוק רב יותר במציאת המזור הנכון לכל מטופל, אך כמובן שלמזונות מסוימים קיימת, כאמור, השפעה כזו או אחרת על היווצרותם של כאבי ראש, או הגברת העוצמה של כאבים. חשוב להבין כי מלבד התאמה תזונתית, כדאי לשים את הדגש על עצם האכילה עצמה ועל מנגנונים של רעב ושובע: להימנעות כללית ממזון, משמע צום, יש השפעה משמעותית על כאבי ראש והיא מגבירה את חומרת הסבל. 

האם אוכל בריא יכול למנוע את הכאבים?

כאשר מדברים על מניעה של כאב, חשוב לשים לב לאבחנה בין אדם לאדם ולאופן שבו מזון מסוים מעורר אצלו, או שאיננו מעורר, תחושות של כאבי ראש חזקים או אפילו מיחושים קלים. בהתאם להשפעה של אוכל על הופעתם של מיחושים, סביר שתהיה השפעה מיטיבה – כאשר יוצאו הרכיבים ה"מזיקים" מן התפריט.