סוגי הטיפול השונים בכאב ראש בילדים

כשמדובר בכאבי ראש בילדים שיטות הטיפול הן עדינות ומכילות יותר. מה בכל זאת ניתן לעשות כדי להקל על הכאבים של הילדים ואילו שיטות טבעיות יכולות להחליף את התרופות? הנה התשובות

שיתוף הכתבה

דר' אמנון מוסק | סגן מנהל המערך לנוירולוגיה | מרפאה לטיפול בכאב ראש ופנים | בי"ח איכילוב, ת"א

כשמדובר בילדים אני מנסה להמעיט בטיפול התרופתי בכאב ראש. זה נובע מכמה סיבות. הראשונה היא לא ליצור נטל על הילד שלעיתים יקשה עליו לבלוע תרופה; הסיבה השניה היא מפני שבמהלך היום בגן או בית הספר כשהוריו לא לידו תתכן בעיה בנטילת תרופה. לא תמיד גננת או מורה או אחות בית ספר יהיו זמינות לעזור; ולבסוף, בגלל חששות ההורים. 

לגבי מיגרנה, בילדים רבים הכאב קצר והוא מוקל לאחר שינה, אצל חלק גדול מהילדים הכאב מופיע בשעות הצהרים או ערב, כך שניתן ללכת לישון לזמן קצר ולא נגרמת פגיעה קשה בלימודים. כלל המפתח הוא שכאב ראש גורם לסבל ופגיעה בילד ויש צורך לעזור לו ולהקל עליו. הטיפול ניתן לפי עצמת הכאב ומידת הסבל. בכאב קשה ומגביל נתחיל מיד בטיפול תרופתי. בכאב פחות קשה ניעזר בשיטות אחרות.

שמירה על סדר יום.

מניסיוני, ניתן להפחית את תדירות הכאבים ועוצמתם על ידי שמירה על סדר יום. חוסר סדר בארוחות ובשעות שינה [לא רק הכמות] גורמים לעליה בתדירות הכאב. הכוונה היא לקום בבוקר וללכת לישון בשעות קבועות ככל האפשר, גם בסוף שבוע כלומר אם הילד רגיל ללכת לישון ב 2200-700, הרי שללכת לישון מאוחר יותר גם אם יישן אותה כמות שעות, יכולה לעורר מיגרנה. לכן יש נטייה לפתח מיגרנה בסופשבוע, וחופשות שאז הסדר משתבש. בהתאם יש לשמור על זמנים קבועים של שתייה וארוחות. צום הוא גורם של כאב וילד ש'שכח' לאכול בבית הספר כי היה פעיל ועסוק עשוי לפתח כאב ראש. לעניין זה ארוחה יכולה להיות גם תפוח וביסקוויט בצהריים. העיקר לא להיכנס לצום ממושך. 

הערכת מצב הרוח

 חיוני ביותר. לעיתים נלמד שהילד חווה מצוקה שאינה מדווחת. זה יכול להיות עלבון מחברים, בית הספר או הגן, נטישה של חבר, מתח על רקע מצב בבית, ועוד. הערכה זו חיונית והיא מאפשרת שחררו של מצוקה והתאמת טיפול. בהתאם לה שעולה.

ביופידבק

 שיטה שבה מחובר ליד או למצח גלאי שמודד תפקוד גוף, למשל פעילות חשמלית, דופק, טמפרטורה או הזעה. המדד הנבדק מוצג על מסך מחשב והילד לומד להוריד ולעלות את המדד בכוח המחשבה והרצון. ככל שהוא רואה את יכולתו לשנות את המדד הוא לומד לשלוט בו ובמקביל בתפקודים אחרים וגם הכאב. יש תכנות שבעזרתן ניתן להפעיל סרט או משחק בדרך זו. מטרת המטפל היא לקשר את מה שרואים במסך לתחושת הכאב ולשלוט בה כשמתעוררת.[להרחבה-רפואה משלימה] ביופידבק יכול להיות מבוצע בישראל על ידי מי שעברו הכשרה לכך. יש מטפלים שהינם פסיכולוגים או שעוסקים ב CBT וטיפול משולב כזה יעיל אף יותר.

דיקור במחטים

 זהו טיפול סיני המבוסס על הרעיון שבגוף זורמת אנרגיה [צ'י] במסלולים קבועים הקרויים מרידיאנים.  הטיפול נעשה בדיקור נקודות מפתח לאורך מסלולי האנרגיה כשמחט הדיקור דקה כמו שערה. הטיפול מורכב מביצוע אבחנה על פי התיאוריה הסינית וקביעה מהן נקודות הדיקור הנחוצות. בכל טיפול יבוצע דיקור בכמה נקודות והמחטים יושארו שם כ 20-30 דקות. הילדים נהנים מהטיפול ועומדים בו בדיוק כמו מבוגרים. הדיקור יכול להביא להפחת תדירות הכאב ותסמינים נלווים והפחתת מתח. מבוצע כאחת לשבוע ולאחר כמה טיפולים ניתן לבצע הערכה על יעילות. לאחר כ 3 חודשי טיפול יהיה ההמשך בתדירות יורדת עד להגעה ל'מנת אחזקה' למשל טיפול אחד בחודש.  

מיינדפולנס

זוהי שיטה המבוססת על מדיטציה בודהיסטית. למעשה הכוונה היא להשיג שליטה ורגיעה בתסמינים מתוך השגת מבט אחר. השיטה מתאימה אולי לילדים בוגרים יותר ויתרונה שמפחיתה מאוד את המתח ויכולה לשמש במצבים שונים. מיינדפולנס נלמד בקבוצת במשך כ 8 מפגשים והמטרה היא לבצע תרגול עצמי כ 10 דקות לפחות כל יום. כאשר לכאב יש מרכיב של מתח זוהי שיטה מצוינת ומומלצת.

היפנוזה

בשיטה זו המטפל, שנדרש להיות בעל רישיון להיפנוזה [פסיכולוג או רופא], מלמד את המטופל כיצד לבצע הרפיה עמוקה כך שניתן אז לבצע שינויים פנימיים. יש אפשרות לבצע בהמשך היפנוזה עצמית בעזרת תרגול מובנה או בעזרת קלטת. הטיפול יעיל במיוחד במצבים בהם יש בנוסף לכאב מרכיב של מתח. חשוב להדגיש שיש פער בין מה שרואים בסרטים לבין מה שקורה במציאות.. הטיפול נעשה בערנות והכרה מלאים., הוא נעים ומשחרר.

טיפול במגע

 טיפול מועדף כאשר יש מרכיב שרירי בכאב. הטיפול במגע יכול להיות בשיטות שונות- עיסוי, טווינא, שיאצו, אוסטאופטיה, רפלקסולוגיה ועוד. העיקרון הוא שאם הגוף כואב, ניתן להשתמש בטיפול בשפת הגוף ולעבוד דרכו. מתאים לכל גיל. 

טיפול בתנועה

 גם פה המטרה היא להגיע להקלה דרך הפעלת הגוף, 'לדבר בשפה שהגוף מבין'. במצבים של כאב ממקור יציבה ושרירים, אני ממליץ על לימוד שיטת פלדנקרייז שיכול להיעשות בצורה פרטנית או קבוצתית.   

תרופות

במידה ומדובר בכאב קשה או כאשר טיפול לא-תרופתי לא צלח, תרופות הן טיפול הבחירה, גם בילדים. הטיפול במיגרנה בילדים זהה בצורתו לזה שבמבוגרים, אבל כמות כל תרופה מותאמת למשקל הילד.  לתיאור התרופות קראו בכתבות המדריך לטיפול במיגרנה.

אולי יעניין אותך גם...

התקף מיגרנה
כתבות ומאמרים
התקף מיגרנה? פעולות לשיפור מידי

מיגרנה זהו התקף חזק באחד מצידי הראש או בשניהם יחד, הנגרם ממספר סיבות, העיקרית שבהן היא גנטית, עם כל הצער שבדבר היא כנראה הגיעה אליכם