כאב ראש אחורי

מהו כאב ראש אחורי וכיצד מטפלים בו

הסובלים מתופעה של כאב ראש אחורי, לעתים מתמודדים עמה במשך חודשים רבים עד לפנייה לטיפול. אין בכך כל צורך ודווקא חשוב לטפל בכאב כאשר הוא מופיע ולמצוא את הגורמים לו, כאשר במקרה של כאבי ראש אחוריים הסיבות יכולות להיות מגוונות – מכאן שאבחון מדויק ומהיר יכול לסייע ולתרום לשיפור משמעותי באיכות חייו של המטופל.

הגורם העיקרי לכאבים בחלק האחורי של הראש

סטרס נחשב לסיבה העיקרית להופעתם של כאבי ראש אחוריים וזוהי גם הסיבה לכך שהבעיה אינה מאובחנת ומטופלת מספיק בזמן. כאשר כבר קיימת תחושה מעיקה באיזור זה, שהגורם לה הוא אכן לחץ נפשי – סימן שמדובר במקרה של סבל שנמשך זמן רב והצטבר לכדי כאב. מוטב שלא להמתין לתסמין שכזה ולנסות לאתר את הגורמים ללחצים הנפשיים – ולהבין כיצד לנטרל אותם, או להפחית את מידת השפעתם על החיים.

בנוסף לגורם הנפשי, ישנן כמובן גם סיבות פיזיולוגיות להיווצרותו של כאב ראש אחורי, לדוגמה תזונה לקויה בדגש על צריכה מוגברת של משקאות המכילים קפאין, אכילת מזון מעובד במקום אוכל טרי ובריא וכן מחסור בתזוזה מספקת של הגוף. אצל אנשים שעובדים במשך שעות ארוכות מול מחשב, למשל, השכיחות של כאבי ראש אחוריים היא גבוהה יותר.

האם ניתן לצפות מראש התקפים של כאב ראש אחורי?

נהוג לייחס לכאבי ראש מסוג מיגרנה, את הופעתה של אאורה לפני התקף, המבשרת את תחילתו ומאפשרת לאדם להתכונן לקראתה ולנסות לטפל בה – למשל, ליטול כדור נגד כאב ראש, ללכת לנוח וכדומה. כאב שהמוקד שלו הוא החלק האחורי של הראש, במרבית המקרים לא יבוא בהתקפים אלא יעיק באופן קבוע על הסובלים ממנו ויהפוך לכאב כרוני, באם לא יטופל.

עם זאת, כאשר אדם שהתמודד בעבר עם מיחושים מסוג זה והחלים – אכן נבדק והבין מה היה הטריגר להיווצרותם, הוא עשוי בהמשך חייו להבין כי הם עלולים לשוב ולנסות לטפל בעצמו בזמן, בטרם הכאב מתחיל, או להפחיתו באופן יעיל כשהוא כבר נוצר.

כיצד מטפלים בכאבים חזקים באיזור הראש?

אם הכאב מתפתח משרירי השכמות והצוואר הוא יכול להתפתח לכאב ראש אחורי. 

כאב ראש עז במיוחד, הקרוי כאב ראש מקבצי, עלול לייצר מיחושים עוצמתיים ולהפוך למטרד שאיננו מאפשר התנהלות תקינה בחיי היום-יום. כאבי ראש אחוריים אמנם אינם מגיעים לדרגת כאב דומה, אך הם בהחלט עלולים לייצר תעוקה נפשית, המתווספת לכאב הפיזי הקיים ממילא.

חבל "למשוך" את הסבל הזה גם אם הוא כן מאפשר תפקוד רגיל, במיוחד כאשר קיימות דרכים כה רבות לסייע. ההיצע של התרופות שאינן מצריכות מרשם ויכולות להפחית את הכאב – הוא גדול, כמו גם התרופות שאינן מיועדות לנטילה דרך הפה, כגון קרמים ומשחות שונות המשככות כאבי שריריים, שיכולים בהחלט להיווצר במקביל לכאב הראש האחורי. קיימות גם דרכים שאינן תרופתיות, שייתכן ויעזרו: שילוב של תרגילי פיזיותרפיה עם תמיכה נפשית, יכול לתת מענה נהדר ויעיל לסובלים מן התופעה, בעיקר אצל מי שהכאב הפך אצלו לכרוני.